Laadunhallintajärjestelmän kartoitus logistiikka-alan yritykselle
Margaryan, Varduhi (2016)
Margaryan, Varduhi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712299
Tiivistelmä
Tämä insinöörityön tavoitteena oli tehdä laadunhallintajärjestelmän kartoitus Stella Corona Oy:lle. Yrityksellä ei ollut aiempaa laadunhallintajärjestelmää, mutta sen toiminnassa on käytetty erilaisia menettely- ja työohjeita. Kartoituksen pohjalta yrityksen on tarkoitus rakentaa toimiva laadunhallintajärjestelmä, laatia laatukäsikirja sekä myöhemmin mahdollisesti sertifioida. Laadunhallintajärjestelmän kartoituksen pohjana käytettiin ISO 9001:2008 -laatustandardia, koska se on maailmalla yleisimmin käytetty laatustandardi ja soveltuu kaikenkokoisille yrityksille toimialasta riippumatta.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin laadun peruskäsitteitä ja laadunhallintajärjestelmän rakentamisen perusteita. Kartoitusosiossa laadunhallintajärjestelmän rakentamisen vaiheet jaettiin standardin vaatimusten mukaan seuraavasti: johdon vastuu, resurssien hallinta, tuotteen toteuttaminen sekä mittaus, analysointi ja parantaminen.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän rakentamisen helpottamiseksi työssä tehtiin malli laatukäsikirjan sisällysluettelosta sekä prosessikuvaus laadunhallintajärjestelmän rakentamisen vaiheista. Työ kokonaisuutena ohjaa, opastaa ja antaa tietoa yritykselle laadunhallintajärjestelmän rakentamisesta ja ylläpidosta. Laadunhallintajärjestelmän rakentamisella ja käyttöönotolla yritys haluaa kehittää toimintaansa ja parantaa kilpailukykyään.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin laadun peruskäsitteitä ja laadunhallintajärjestelmän rakentamisen perusteita. Kartoitusosiossa laadunhallintajärjestelmän rakentamisen vaiheet jaettiin standardin vaatimusten mukaan seuraavasti: johdon vastuu, resurssien hallinta, tuotteen toteuttaminen sekä mittaus, analysointi ja parantaminen.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän rakentamisen helpottamiseksi työssä tehtiin malli laatukäsikirjan sisällysluettelosta sekä prosessikuvaus laadunhallintajärjestelmän rakentamisen vaiheista. Työ kokonaisuutena ohjaa, opastaa ja antaa tietoa yritykselle laadunhallintajärjestelmän rakentamisesta ja ylläpidosta. Laadunhallintajärjestelmän rakentamisella ja käyttöönotolla yritys haluaa kehittää toimintaansa ja parantaa kilpailukykyään.