Valokuvataiteilijoille suunnatun ammattilaistapahtuman kehittäminen : Suomen valokuvataiteen museon Portfoliopäivä
Palomäki, Noora (2016)
Palomäki, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812394
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on tuottaa konkreettisia ehdotuksia Suomen valokuvataiteen museon valokuvaajille suunnatun ammattilaistapahtuman eli Portfoliopäivän kehittämisen tueksi. Työ on avoin kehittämishanke, jolloin kehittämisen kohteet täsmentyvät vasta tutkimustyön edetessä.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu palveluista ja palvelutuotteen eri tasoista. Tavoitteena on Suomen valokuvataiteen museon palvelukokonaisuuden jäsentäminen sekä Portfoliopäivän sijoittaminen siihen. Lisäksi työn teoriaosuus tarkastelee Portfoliopäivää eräänlaisena museoalan palvelutuotteena sekä paneutuu tapahtumaan liittyviin ydin-, tuki- ja lisäosiin.
Käytettyjä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä tässä opinnäytetyössä ovat vertaisanalyysi, aineistolähtöinen sisältöanalyysi sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Vertaisanalyysiä käyttämällä luodaan pohjaa varsinaiselle kehittämistyölle, ja sisältöanalyysi toimii puolestaan palvelun asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden kanavana. Lisäksi viimeisenä käytetty teemahaastattelu kokoaa edellä mainittujen menetelmien tuloksia yhteen peilaten niitä Portfoliopäivän nykytilaan ja kehittymismahdollisuuksiin.
Tutkimustyön tulokset osoittavat, että Portfoliopäivän ydin-, lisä- ja tukiosia kehittämällä tapahtumasta voitaisiin tehdä asiakkaitaan eli valokuvataiteilijoita yhä paremmin palveleva kokonaisuus. Tuloksissa huomioidaan palvelun sekä uudet että vanhat asiakkaat, kuin myös viime vuonna herännyt kansainvälinen kiinnostus tapahtumaa kohtaan. Erityisesti pohditaan Portfoliopäivän muuttamista monipäiväiseksi tapahtumaksi, järjestämistä toisen tapahtuman yhteydessä, yleisölle avoimen iltatapahtuman kehittämistä, asiantuntijavalintoihin panostamista, tapahtumapäivän ohjelman rakennetta ja aikataulutusta sekä keskustelevaisemman ilmapiirin luomista. Tuloksien keskeisintä antia on yhtä lailla se, miten kustannustehokkuutta voitaisiin parantaa tapahtuman muuttamisella maksulliseksi tai sponsoreiden ja muiden yhteistyötahojen mukaan ottamisella.
Tämän opinnäytetyön teoriapohja, menetelmät sekä tulokset ovat sovellettavissa useimpien kulttuurialan organisaatioiden käyttöön, jotka kokevat tarpeekseen palvelutuotteensa tai jonkin sen osa-alueen kehittämisen.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu palveluista ja palvelutuotteen eri tasoista. Tavoitteena on Suomen valokuvataiteen museon palvelukokonaisuuden jäsentäminen sekä Portfoliopäivän sijoittaminen siihen. Lisäksi työn teoriaosuus tarkastelee Portfoliopäivää eräänlaisena museoalan palvelutuotteena sekä paneutuu tapahtumaan liittyviin ydin-, tuki- ja lisäosiin.
Käytettyjä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä tässä opinnäytetyössä ovat vertaisanalyysi, aineistolähtöinen sisältöanalyysi sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Vertaisanalyysiä käyttämällä luodaan pohjaa varsinaiselle kehittämistyölle, ja sisältöanalyysi toimii puolestaan palvelun asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden kanavana. Lisäksi viimeisenä käytetty teemahaastattelu kokoaa edellä mainittujen menetelmien tuloksia yhteen peilaten niitä Portfoliopäivän nykytilaan ja kehittymismahdollisuuksiin.
Tutkimustyön tulokset osoittavat, että Portfoliopäivän ydin-, lisä- ja tukiosia kehittämällä tapahtumasta voitaisiin tehdä asiakkaitaan eli valokuvataiteilijoita yhä paremmin palveleva kokonaisuus. Tuloksissa huomioidaan palvelun sekä uudet että vanhat asiakkaat, kuin myös viime vuonna herännyt kansainvälinen kiinnostus tapahtumaa kohtaan. Erityisesti pohditaan Portfoliopäivän muuttamista monipäiväiseksi tapahtumaksi, järjestämistä toisen tapahtuman yhteydessä, yleisölle avoimen iltatapahtuman kehittämistä, asiantuntijavalintoihin panostamista, tapahtumapäivän ohjelman rakennetta ja aikataulutusta sekä keskustelevaisemman ilmapiirin luomista. Tuloksien keskeisintä antia on yhtä lailla se, miten kustannustehokkuutta voitaisiin parantaa tapahtuman muuttamisella maksulliseksi tai sponsoreiden ja muiden yhteistyötahojen mukaan ottamisella.
Tämän opinnäytetyön teoriapohja, menetelmät sekä tulokset ovat sovellettavissa useimpien kulttuurialan organisaatioiden käyttöön, jotka kokevat tarpeekseen palvelutuotteensa tai jonkin sen osa-alueen kehittämisen.