Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaupan kilpailukeinojen vaikutus asiakastyytyväisyyteen: Case Lidl Suomi Ky

Kankkunen, Aapo (2016)

 
Avaa tiedosto
Kankkunen_Aapo.pdf (803.0Kt)
Lataukset: 


Kankkunen, Aapo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812330
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka päivittäistavarakaupan kilpailukeinot vaikuttavat sen asiakastyytyväisyyteen. Tavoitteena oli tuottaa työn toimeksiantajalle Lidl Suomi Ky:lle luotettavaa tietoa siitä, mitä mieltä vastaajat ovat sen asiakaspalvelusta, tuotevalikoimasta, hinnoista ja saatavuudesta. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millä tasolla kunkin edellä mainitun kilpailukeinon asiakastyytyväisyys on, ja millä tavalla kukin kilpailukeino vaikuttaa kokonaistyytyväisyyteen. Erityisesti haluttiin selvittää, miten tyytyväisiä vastaajat ovat asiakaspalvelun nykyiseen tasoon. Tutkimukseen liittyvä asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 15.-27.1.2016 välisenä aikana ja se kohdistettiin Savonian henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivisena survey-tutkimus, joka toteutettiin internetissä Webropol-kyselyalustaa käyttäen.

Tutkimuksen teoriaosassa perehdyttiin aluksi päivittäistavarakauppaan, sen kilpailukeinoihin ja asiakastyytyväisyyteen. Päivittäistavarakaupasta selvitettiin sen ominaispiirteet, kuten markkinaosuudet, rakennemuutos ja kansainvälistyminen, ostokäyttäytyminen ja ketjutoiminta. Tämän jälkeen kerrottiin Lidl Suomi Ky:stä ja sen kilpailukeinoista. Lopuksi esiteltiin tutkimusmenetelmä, jonka jälkeen esiteltiin ja analysoitiin tutkimustulokset.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että tyytyväisimpiä vastaajat olivat tuotteiden hintaan. Myös kassapalvelua ja tuotteiden laatua pidettiin hyvinä. Henkilökohtaisen palvelun saatavuus sekä henkilökunnan palvelualttius arvioitiin kyselyssä heikoiten. Vastaajan asiointien määrä myymälöissä myymälöissä vaikutti erityisesti vastausvalintoihin. Erot vastauksissa eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä olivat vähäisempiä. Vaikka tuotteiden laatuarvioiden ja kokonaisarvosanan välillä oli vahva lineaarinen riippuvuus, hintaa pidettiin tärkeimpänä asiakastyytyväisyystekijänä, joten sen voidaan tulkita vaikuttavan eniten myös kokonaistyytyväisyyteen.

Tulokset olivat suuntaa antavia, mutta eivät yksiselitteisiä. Eri ihmisten eriävät näkemykset hyvästä asiakaspalvelusta, tuotevalikoimasta, hinnoittelusta ja saatavuudesta vaihtelevat, joka vääristää tutkimustuloksia. Avoimen palautteen perusteella jotkut toimenpiteet ovat kuitenkin perusteltuja. Etenkin asiakaspalvelussa olisi syytä ottaa huomioon eri ihmisten asiakaspalvelutarpeet. Tuotteiden riittävyyteen tulisi myös panostaa. Yksittäisten myymälöiden siisteyteen ja pullonpalautuspisteen toimintaan olisi myös kiinnitettävä huomiota.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste