Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa : Osallisuuden ennaltaehkäisevä merkitys lasten suojelun näkökulmasta
Tuominen, Vilma (2016)
Tuominen, Vilma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012640
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tutkittu lasten osallisuutta päivähoidossa. Osallisuus on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksessa ja se on lisätty myös uuteen esiopetus-suunnitelmaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten lastentarhanopettajat toteuttavat osallisuutta eri-ikäisten lasten ryhmissä vaasalaisessa Punahilkan päivä-kodissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien näkemystä siitä,
mikä merkitys osallisuudella on ennaltaehkäisevän lasten suojelun näkökulmasta. Lastentarhanopettajilta kysyttiin myös, millä tavoin osallisuutta voisi kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa, lasten itsetunnon tukemista yhteisöllisyyden näkökulmasta sekä osallisuuden merkitystä ennaltaehkäisevän lasten suojelun näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa Punahilkan päiväkodissa. Haastattelusta saadut vastaukset purettiin
aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen ja tuloksia havainnollistettiin taulukon sekä kaavioiden avulla.
Tutkimustuloksissa selvisi, että osallisuutta toteutetaan lastentarhanopettajien pedagogisessa suunnittelutyössä vaihtelevissa määrin riippuen lasten iästä sekä siitä,
millaisia vaatimuksia esimerkiksi opetussuunnitelma asettaa varhaiskasvatuksen toteuttamiselle. Osallistavampaan toimintaan vaadittaisiin vastaajien mielestä toimintakulttuurin sekä yleisen ajattelun muuttamista aikuislähtöisestä lapsilähtöisemmäksi. Osallisuutta tukemalla vahvistetaan lasten itsetuntoa yhteisöllisyydenja yksilöllisyyden kokemisen kannalta ja tätä kautta voidaan varhaiskasvatuksen puolesta ennaltaehkäistä lastensuojelun tarvetta.
mikä merkitys osallisuudella on ennaltaehkäisevän lasten suojelun näkökulmasta. Lastentarhanopettajilta kysyttiin myös, millä tavoin osallisuutta voisi kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa, lasten itsetunnon tukemista yhteisöllisyyden näkökulmasta sekä osallisuuden merkitystä ennaltaehkäisevän lasten suojelun näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa Punahilkan päiväkodissa. Haastattelusta saadut vastaukset purettiin
aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen ja tuloksia havainnollistettiin taulukon sekä kaavioiden avulla.
Tutkimustuloksissa selvisi, että osallisuutta toteutetaan lastentarhanopettajien pedagogisessa suunnittelutyössä vaihtelevissa määrin riippuen lasten iästä sekä siitä,
millaisia vaatimuksia esimerkiksi opetussuunnitelma asettaa varhaiskasvatuksen toteuttamiselle. Osallistavampaan toimintaan vaadittaisiin vastaajien mielestä toimintakulttuurin sekä yleisen ajattelun muuttamista aikuislähtöisestä lapsilähtöisemmäksi. Osallisuutta tukemalla vahvistetaan lasten itsetuntoa yhteisöllisyydenja yksilöllisyyden kokemisen kannalta ja tätä kautta voidaan varhaiskasvatuksen puolesta ennaltaehkäistä lastensuojelun tarvetta.