Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monimuoto-opiskelijoiden tuutorointi Oulun ammattikorkeakoulussa

Räisänen, Panu (2016)

Avaa tiedosto
Raisanen_Panu.pdf (508.5Kt)
Lataukset: 


Räisänen, Panu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312857
Tiivistelmä
Syksyllä 2015 Oulun ammattikorkeakoulussa aloitti ennätysmäärä monimuoto-opiskelijoita ja samalla käynnistyi monimuototuutorointi laajemmin kuin koskaan aiemmin. Monimuoto-opiskelun lisääntyminen ja kehittyminen asettavat haasteita myös monimuototuutoroinnin kehittämiseen. Ensimmäisen laajemman monimuototuutorivuoden jälkeen monimuototuutoreiden kokemuksia täytyy tutkia, jotta voidaan nähdä tuutoroinnista toimivat käytännöt ja löytää asiat, joita tulee kehittää. Työn toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO.

Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla millaisia kokemuksia monimuototuutoreilla on monimuoto-opiskelijoiden tuutoroinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on monimuototuutoroinnin kehittäminen.

Kohderyhmään kuuluivat Oulun ammattikorkeakoulun monimuototuutorit, joista suurin osa oli tuutoroimassa ensimmäistä vuottaan. Useimmat tuutoroitavat ryhmät opiskeli etä- ja lähiopetusjaksoina ja muutama iltaopintoina.

Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin webropol-kyselyä. Sovellettu tietoperusta koostuu vertaisohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä OSAKOn koulutus- ja internetsivujen materiaalista.

Tutkimukseen osallistuneet monimuototuutorit kokivat tuutoroinnin hyvin vaihtelevasti. Osalla oli kokonaan positiivia kokemuksia koulutuksesta, tuutoroinnista sekä tuen ja ohjauksen saannista. Kuitenkin suuremmalla osalla kokemukset olivat jollain tapaa negatiiviset. Tuutorit kokivat itsensä motivoituneeksi, mutta kuitenkin omasta mielestään eivät onnistuneet tuutorina kovinkaan hyvin tai eivät koe tuutoroinnista olevan juurikaan hyötyä.

Monimuototuutorit olisivat tarvinneet ennen tuutoroinnin alkua tietoa monimuoto-opiskelusta, sen rakenteesta sekä haasteista. Tuutoroinnin aikana taas motivoinnille, tuelle ja ohjaukselle olisi ollut selvää tarvetta. Monimuototuutoreita olisi myös selventänyt tieto monimuototuutoroinnin sisällöstä, tarkoituksesta, tavoitteesta sekä menetelmistä tavoitteeseen pääsemiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste