LIIKU, NAUTI, OLE TERVE! Liikuntapäivä Melalahden koulun oppilaille
Niiranen, Susanna; Taskinen, Tiina (2016)
Niiranen, Susanna
Taskinen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Melalahden koulun 1.–6.-luokkalaisille oppilaille terveyttä edistävä liikuntapäivä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustuttaa oppilaat turvallisesti monipuolisen liikunnan sisältöihin, opettaa heille miten liikunta vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä innostaa oppilaita liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin jatkossa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantaja oli Melalahden koulun terveydenhoitaja.
Opinnäytetyö aloitettiin etsimällä monipuolista ja ajankohtaista tietoa suomalaisten lasten liikkumisesta, liikuntasuosituksista sekä liikunnan terveysvaikutuksista. Liikuntapäivän toteuttamisen tueksi tietoa haettiin myös alakouluikäisten kokonaisvaltaisesta kehityksestä sekä lapsiryhmän ohjaamisesta. Melalahden koulun oppilaita aktivoitiin liikuntapäivään pyytämällä heitä piirtämään liikunta-aiheisia piirustuksia, joita hyödynnettiin liikuntapäivän toteuttamisessa.
Liikuntapäivä järjestettiin 10.4.2015 Melalahden koululla Riistavedellä. Tapahtumaan osallistui yhteensä 115 oppilasta. Liikuntapäivä toteutettiin liikuntaradan muodossa. Liikuntarata koostui toimintapisteistä, jotka sisälsivät luuliikuntaa, kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa, jotka kuuluvat liikuntasuositusten mukaan monipuolisen liikunnan sisältöihin. Radalle järjestettiin myös piste, jolla puhuttiin terveellisen ravinnon merkityksestä. Yhteensä toimintapisteitä oli neljä, ja niiden suunnitteluun ja toteutukseen osallistui neljä Savonian hankeopiskelijaa.
Opinnäytetyön arvioinnin tukena käytettiin palautekyselyjä. Palautteiden avulla selvitettiin muun muassa sitä, millaisia asioita oppilaat olivat päivän aikana oppineet sekä sitä, että kannustiko liikuntapäivä oppilaita liikkumaan jatkossa enemmän. Palautteita täytettiin 114, joiden mukaan 110 oppilasta piti liikuntapäivää positiivisena. 64 oppilasta kertoi oppineensa päivän aikana uusia asioita ja 84 kertoi liikuntapäivän innostaneen liikkumaan jatkossa enemmän. Opettajat kirjoittivat vapaasanaisen palautteen, josta kävi ilmi, että tapahtuma oli tarpeellinen, innovatiivinen sekä sujuva kokonaisuus.
Opinnäytetyöprosessin aikana havaitsimme, että tärkein asia tapahtuman järjestämisessä on huolellinen suunnittelu. Uskomme, että luotua toimintasuunnitelmaa pystyy jatkossa hyödyntämään erilaisten tapahtumien suunnittelussa. Koulun oppilaat sekä opettajat toivoivat että liikuntapäiviä järjestettäisiin lisää tulevaisuudessa. Palautteiden mukaan oppilaita kiinnosti liikuntapisteiden lisäksi toimintapiste jossa puhuttiin terveellisestä ravinnosta. Jatkokehitysaiheeksi olemmekin ajatelleet terveelliseen ravintoon liittyvän teemapäivän järjestämistä, koska terveellisellä ravinnolla on fyysisen aktiivisuuden lisäksi tärkeä merkitys kouluikäisten hyvinvoinnille.
LIIKU, NAUTI, OLE TERVE!
Opinnäytetyö aloitettiin etsimällä monipuolista ja ajankohtaista tietoa suomalaisten lasten liikkumisesta, liikuntasuosituksista sekä liikunnan terveysvaikutuksista. Liikuntapäivän toteuttamisen tueksi tietoa haettiin myös alakouluikäisten kokonaisvaltaisesta kehityksestä sekä lapsiryhmän ohjaamisesta. Melalahden koulun oppilaita aktivoitiin liikuntapäivään pyytämällä heitä piirtämään liikunta-aiheisia piirustuksia, joita hyödynnettiin liikuntapäivän toteuttamisessa.
Liikuntapäivä järjestettiin 10.4.2015 Melalahden koululla Riistavedellä. Tapahtumaan osallistui yhteensä 115 oppilasta. Liikuntapäivä toteutettiin liikuntaradan muodossa. Liikuntarata koostui toimintapisteistä, jotka sisälsivät luuliikuntaa, kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa, jotka kuuluvat liikuntasuositusten mukaan monipuolisen liikunnan sisältöihin. Radalle järjestettiin myös piste, jolla puhuttiin terveellisen ravinnon merkityksestä. Yhteensä toimintapisteitä oli neljä, ja niiden suunnitteluun ja toteutukseen osallistui neljä Savonian hankeopiskelijaa.
Opinnäytetyön arvioinnin tukena käytettiin palautekyselyjä. Palautteiden avulla selvitettiin muun muassa sitä, millaisia asioita oppilaat olivat päivän aikana oppineet sekä sitä, että kannustiko liikuntapäivä oppilaita liikkumaan jatkossa enemmän. Palautteita täytettiin 114, joiden mukaan 110 oppilasta piti liikuntapäivää positiivisena. 64 oppilasta kertoi oppineensa päivän aikana uusia asioita ja 84 kertoi liikuntapäivän innostaneen liikkumaan jatkossa enemmän. Opettajat kirjoittivat vapaasanaisen palautteen, josta kävi ilmi, että tapahtuma oli tarpeellinen, innovatiivinen sekä sujuva kokonaisuus.
Opinnäytetyöprosessin aikana havaitsimme, että tärkein asia tapahtuman järjestämisessä on huolellinen suunnittelu. Uskomme, että luotua toimintasuunnitelmaa pystyy jatkossa hyödyntämään erilaisten tapahtumien suunnittelussa. Koulun oppilaat sekä opettajat toivoivat että liikuntapäiviä järjestettäisiin lisää tulevaisuudessa. Palautteiden mukaan oppilaita kiinnosti liikuntapisteiden lisäksi toimintapiste jossa puhuttiin terveellisestä ravinnosta. Jatkokehitysaiheeksi olemmekin ajatelleet terveelliseen ravintoon liittyvän teemapäivän järjestämistä, koska terveellisellä ravinnolla on fyysisen aktiivisuuden lisäksi tärkeä merkitys kouluikäisten hyvinvoinnille.
LIIKU, NAUTI, OLE TERVE!