Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppiminen verkossa ja verkko-opiskelun mielekkyys

Rauma, Maarit (2016)

Avaa tiedosto
Rauma_Maarit_JAMK_Restonomi_opinnaytetyo.pdf (1.181Mt)
Lataukset: 


Rauma, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062213325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mielekkäänä ja oppimista lisäävänä opiskelumuotona verkko-opetus koetaan. Miten oppimistehtävät, opiskelumateriaalit ja vuorovaikutus vaikuttavat oppimiseen. Tutkimuksessa pohdittiin myös aikuisten restonomiopiskelijoiden verkko-opetuksen kehittämistä.
Teoreettinen tietoperusta koostui aikuisopiskelusta, oppimisesta ja sen mielekkyydestä, verkko-opetuksesta ja työelämäyhteistyöstä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta.
Aineiston keruu tapahtui teemahaastattelun avulla ja se toteutettiin ryhmähaastatteluna.
Tutkimusaineisto luokiteltiin tutkimuskysymyksistä johdettujen teemojen kautta. Luokittelun pohjalta tutkija lähti rakentamaan tulkintaa. Aihe oli rajattu käsittelemään palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman aikuisrestonomien verkko-opiskelua.

Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että verkko-opiskelua ei pidetä kovin mielekkäänä opiskelumuotona. Mielekkyyttä voidaan lisätä oppimistehtävien, opiskelumateriaalin, vuorovaikutuksen, ohjaajan tavoitettavuuden ja työelämäyhteistyön avulla. Tuloksista kävi myös ilmi, että suurimmaksi oppimista edistäväksi asiaksi verkkokursseilla nousivat oppimistehtävät,
jotka liittyivät työelämään.
Keskeinen johtopäätös on, että työelämäyhteistyö on tärkeää ja merkityksellistä verkkoopiskelussa. Työelämäyhteistyö osana verkko-opiskelua on motivaatiota nostava, oppimista edistävä, mielekkyyttä lisäävä sekä vuorovaikutusta parantava tekijä. Työelämäyhteistyön kehittäminen, tehostaminen ja lisääminen verkko-opetuksessa parantaisivat verkkoopiskelun mielekkyyttä ja oppimista verkossa. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkko-opetusta voidaan kehittää työelämälähtöisempään suuntaan. Lisäksi tulosten avulla voidaan kehittää opetusmenetelmiä ja toteutustapoja oppimista ja sen mielekkyyttä tukemaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste