dc.contributor.author | Rauma, Maarit | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-27T07:05:46Z | |
dc.date.available | 2016-06-27T07:05:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016062213325 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/114580 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mielekkäänä ja oppimista lisäävänä opiskelumuotona verkko-opetus koetaan. Miten oppimistehtävät, opiskelumateriaalit ja vuorovaikutus vaikuttavat oppimiseen. Tutkimuksessa pohdittiin myös aikuisten restonomiopiskelijoiden verkko-opetuksen kehittämistä.
Teoreettinen tietoperusta koostui aikuisopiskelusta, oppimisesta ja sen mielekkyydestä, verkko-opetuksesta ja työelämäyhteistyöstä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta.
Aineiston keruu tapahtui teemahaastattelun avulla ja se toteutettiin ryhmähaastatteluna.
Tutkimusaineisto luokiteltiin tutkimuskysymyksistä johdettujen teemojen kautta. Luokittelun pohjalta tutkija lähti rakentamaan tulkintaa. Aihe oli rajattu käsittelemään palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman aikuisrestonomien verkko-opiskelua.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että verkko-opiskelua ei pidetä kovin mielekkäänä opiskelumuotona. Mielekkyyttä voidaan lisätä oppimistehtävien, opiskelumateriaalin, vuorovaikutuksen, ohjaajan tavoitettavuuden ja työelämäyhteistyön avulla. Tuloksista kävi myös ilmi, että suurimmaksi oppimista edistäväksi asiaksi verkkokursseilla nousivat oppimistehtävät,
jotka liittyivät työelämään.
Keskeinen johtopäätös on, että työelämäyhteistyö on tärkeää ja merkityksellistä verkkoopiskelussa. Työelämäyhteistyö osana verkko-opiskelua on motivaatiota nostava, oppimista edistävä, mielekkyyttä lisäävä sekä vuorovaikutusta parantava tekijä. Työelämäyhteistyön kehittäminen, tehostaminen ja lisääminen verkko-opetuksessa parantaisivat verkkoopiskelun mielekkyyttä ja oppimista verkossa. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkko-opetusta voidaan kehittää työelämälähtöisempään suuntaan. Lisäksi tulosten avulla voidaan kehittää opetusmenetelmiä ja toteutustapoja oppimista ja sen mielekkyyttä tukemaan. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this bachelor’s thesis was to find out how e-learning enables learning and if learning is meaningful; how do learning tasks, learning materials and interactions affect learning. The study also discussed the development of web-based learning of students in hospitality management. The theoretical knowledge base consists of learning and its meaningfulness, e-learning and working life co-operation. The study is a qualitative research. The data were collected by theme interviews. Then the
data were categorized by themes, based on the research questions. The interpretation was classified on the basis of the themes. Based on this classification, the author started to build the interpretation of the subject. The subject was defined to deal with e-learning of the adult students in hospitality management.
According to the results of the thesis, it can be concluded that e-learning was not considered a very meaningful way to learn. Meaningfulness can be added with learning tasks, learning material, interaction, the teachers’ presence and working life co-operation. The results also showed that the biggest element that promoted learning in online courses was a matter of learning tasks related to work life.
The main conclusion was that the working life co-operation is important and it gives more meaningful e-learning. Working life co-operation as part of the e-learning gives motivation, promotes learning and interaction. Developing co-operation and increasing the working life can be improved to make e-learning meaningful. Based on the results, JAMK University Applied Sciences online education can be developed towards working life. By utilizing these results, teaching methods and teaching implementations can be improved to support learning and its meaningfulness. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Oppiminen verkossa ja verkko-opiskelun mielekkyys | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/389 | - |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | verkko-opiskelu | - |
dc.subject.keyword | oppiminen verkossa | - |
dc.subject.keyword | mielekäs verkko-opiskelu | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant| | - |
dc.subject.discipline | Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma | - |