Sähköisen reseptin käyttäjäkokemuksia Apotti-hanketta varten
Kosonen, Hannele (2016)
Kosonen, Hannele
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071213587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071213587
Tiivistelmä
Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys on aikaisemmin saanut runsaasti kritiikkiä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Apotti-hanketta, jossa hankittavan tietojärjestelmän
käytettävyydelle on asetettu aikaisempaa enemmän painoarvoa. Käytettävyydeltään hyvä
tuote suunnitellaan käyttäjäkeskeisen suunnitteluperiaatteiden avulla. Tietojärjestelmien
suunnittelussa lähtökohtana tulisi olla käyttäjien, heidän tehtäviensä ja käyttöympäristönsä tunteminen. Käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia tulisi hyödyntää tietojärjestelmäkehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lääkärien kokemuksia sähköisen reseptin käyttämisestä
nykyisin käytössä olevilla potilastietojärjestelmillä. Lisäksi osaa opinnäytetyön
avulla selvinneistä sähköisen reseptin käyttöön liittyvistä ongelmista verrattiin Kelan tuottamiin
sähköisen reseptin vaatimusmäärittelyihin ja pohdittiin, miltä osin ongelmat aiheutuvat
näistä vaatimuksista.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Apotin hankintarenkaan alueelta neljän potilastietojärjestelmän
käyttäjiä. Haastateltavat työskentelivät Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla.
Haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016.
Haastattelujen perusteella havaittiin kaikissa käytössä olleissa potilastietojärjestelmissä
lukuisia ongelmia sähköiseen reseptin käyttöön liittyen. Opinnäytetyössä havaittiin myös
sellaisia hyviä toteutuksia, joihin haastateltavat olivat tyytyväisiä. Saadut tulokset raportoidaan
niin, että niitä voidaan hyödyntää Apotti-hankkeessa toteutettavan tietojärjestelmän
käyttöliittymäsuunnittelussa. Tavoitteena on estää nykyisissä järjestelmissä esiintyvien
ongelmien toistuminen ja hyvinä pidettyjen käytäntöjen säilyminen uudessa tietojärjestelmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Apotti-hanketta, jossa hankittavan tietojärjestelmän
käytettävyydelle on asetettu aikaisempaa enemmän painoarvoa. Käytettävyydeltään hyvä
tuote suunnitellaan käyttäjäkeskeisen suunnitteluperiaatteiden avulla. Tietojärjestelmien
suunnittelussa lähtökohtana tulisi olla käyttäjien, heidän tehtäviensä ja käyttöympäristönsä tunteminen. Käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia tulisi hyödyntää tietojärjestelmäkehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lääkärien kokemuksia sähköisen reseptin käyttämisestä
nykyisin käytössä olevilla potilastietojärjestelmillä. Lisäksi osaa opinnäytetyön
avulla selvinneistä sähköisen reseptin käyttöön liittyvistä ongelmista verrattiin Kelan tuottamiin
sähköisen reseptin vaatimusmäärittelyihin ja pohdittiin, miltä osin ongelmat aiheutuvat
näistä vaatimuksista.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Apotin hankintarenkaan alueelta neljän potilastietojärjestelmän
käyttäjiä. Haastateltavat työskentelivät Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla.
Haastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016.
Haastattelujen perusteella havaittiin kaikissa käytössä olleissa potilastietojärjestelmissä
lukuisia ongelmia sähköiseen reseptin käyttöön liittyen. Opinnäytetyössä havaittiin myös
sellaisia hyviä toteutuksia, joihin haastateltavat olivat tyytyväisiä. Saadut tulokset raportoidaan
niin, että niitä voidaan hyödyntää Apotti-hankkeessa toteutettavan tietojärjestelmän
käyttöliittymäsuunnittelussa. Tavoitteena on estää nykyisissä järjestelmissä esiintyvien
ongelmien toistuminen ja hyvinä pidettyjen käytäntöjen säilyminen uudessa tietojärjestelmässä.