Puhdistuspalvelualan erikoisammattitutkinnot työelämän kehtittämisessä
Eikonsalo, Marja (2016)
Eikonsalo, Marja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081713727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081713727
Tiivistelmä
Työelämän kiristyvä kilpailu tuo haastetta koulutukselle ja tutkinnoille. Puhdistuspalvelualan muutokset keskittyvät koko palvelutuotannon kehittämiseen puhtauden tuottamisen lisäksi. Yritykset tarvitsevat tehostuneeseen toimintaan osaavia työntekijöitä, jotka hallitsevat ammatin monipuolisesti. Työntekijöiden ammatillinen osaaminen todennetaan tutkintotodistuksilla. Koulutusten tuotoksena tulevien tutkintojen, varsinkin työelämälähtöisten näyttötutkintojen tavoitteena on kehittää työelämää. Puhdistuspalvelualan erikoisammattitutkinnot kehittävät ohjaajan ja esimiehen osaamista.
Opinnäytetyön tilaaja on Koulutuskeskus Salpaus, joka on monipuolinen, nuoria ja aikuisia opiskelijoita sekä työelämää Päijät-Hämeessä palveleva oppilaitos. Koulutuskeskus Salpaus järjestää perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintojen lisäksi asiakkaan tarpeisiin räätälöityä koulutusta. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää siivoustyönohjaajan ja siivousteknikon erikoisammattitutkintojen tutkintotilaisuuksien suunnittelua ja suorittamista. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka lähestymistapa oli tapaustutkimus. Kyselyn avulla selvitettiin puhdistuspalvelualan erikoisammattitutkintojen tutkinnon suorittajien ja tutkintoon läheisesti liittyvien tukihenkilöiden, työpaikkaohjaajien ja arvioijien mielipidettä tutkintojen vaikutuksesta työelämän kehittämisessä. Kehittämistyöryhmän osallistujat tulivat Päijät-Hämeen alueen yrityksistä. Tutkintovastaavana olin mukana kehittämistyöryhmässä, jossa aivoriihimenetelmän avulla haettiin työelämän tarpeita.
Tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia koulutusten ja tutkintotilaisuuksien suunnitteluun. Tutkintotilaisuudessa keskitytään kehittämään työyhteisön osa-alueita, jotka kehittävät organisaation toimintaa. Tärkeimpänä kehittämisalueena ei välttämättä ole ammattitekninen osaaminen, vaan asiakkaan palvelutuotantoon liittyvät tehtävät. Asiakaspalvelua ja työyhteisötaitojen osa-alueita tulee kehittää sekä esimiehen että työntekijän työssä. Teoriaosassa perehdytään yhteistyöosaamisen osa-alueisiin erilaisten kohteiden palvelutuotannon johtamisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön tilaaja on Koulutuskeskus Salpaus, joka on monipuolinen, nuoria ja aikuisia opiskelijoita sekä työelämää Päijät-Hämeessä palveleva oppilaitos. Koulutuskeskus Salpaus järjestää perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintojen lisäksi asiakkaan tarpeisiin räätälöityä koulutusta. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää siivoustyönohjaajan ja siivousteknikon erikoisammattitutkintojen tutkintotilaisuuksien suunnittelua ja suorittamista. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka lähestymistapa oli tapaustutkimus. Kyselyn avulla selvitettiin puhdistuspalvelualan erikoisammattitutkintojen tutkinnon suorittajien ja tutkintoon läheisesti liittyvien tukihenkilöiden, työpaikkaohjaajien ja arvioijien mielipidettä tutkintojen vaikutuksesta työelämän kehittämisessä. Kehittämistyöryhmän osallistujat tulivat Päijät-Hämeen alueen yrityksistä. Tutkintovastaavana olin mukana kehittämistyöryhmässä, jossa aivoriihimenetelmän avulla haettiin työelämän tarpeita.
Tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia koulutusten ja tutkintotilaisuuksien suunnitteluun. Tutkintotilaisuudessa keskitytään kehittämään työyhteisön osa-alueita, jotka kehittävät organisaation toimintaa. Tärkeimpänä kehittämisalueena ei välttämättä ole ammattitekninen osaaminen, vaan asiakkaan palvelutuotantoon liittyvät tehtävät. Asiakaspalvelua ja työyhteisötaitojen osa-alueita tulee kehittää sekä esimiehen että työntekijän työssä. Teoriaosassa perehdytään yhteistyöosaamisen osa-alueisiin erilaisten kohteiden palvelutuotannon johtamisessa ja kehittämisessä.