Kunnossapitojärjestelmien kartoitus koeajon tarpeisiin
Wainio, Tea (2016)
Wainio, Tea
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313769
Tiivistelmä
Wärtsilän koeajosta puuttui laitteiden kalibrointi- ja huoltovälien hallinnointiin sopiva käyttöjärjestelmä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä sopiva käyttöjärjestelmä tähän käyttöön, sekä tehdä puurakenne laitteistoista. Käyttöjärjestelmän oli sovittava myös muille osastoille ja saada rakennettua rajapinnat SAP-järjestelmään.
Lähtökohtana käytettiin Wärtsilän koeajossa käytettyä Granlund Manager -ohjelmistoa, mutta se ei sovellu tarkoitukseen.
Tarkasteluun otettiin kymmenen eri käyttöjärjestelmää, jotka saattaisivat sopia koeajoon ja myös muille osastoille. Ohjelmia vertailtiin ja käytiin palavereja siitä, mitä kukin tarvitsee ohjelmalta ja miten ohjelma toimii käytännössä. Lopputuloksessa otettiin myös huomioon käyttöjärjestelmästä aiheutuvat kustannukset.
Lopputuloksena päädyttiin käyttöjärjestelmään, joka on jo aiemmin ollut Wärtsilässä, mutta se on otettu pois käytöstä kustannussyistä. Ongelmia oli silloin SAP-järjestelmän rajapintojen kanssa. Joka tapauksessa käyttöjärjestelmä tarvittiin koeajoon, sillä sitä mitä ei voida mitata, ei voida myöskään hallita, ja näin syntyy turhia kustannuksia.
Lähtökohtana käytettiin Wärtsilän koeajossa käytettyä Granlund Manager -ohjelmistoa, mutta se ei sovellu tarkoitukseen.
Tarkasteluun otettiin kymmenen eri käyttöjärjestelmää, jotka saattaisivat sopia koeajoon ja myös muille osastoille. Ohjelmia vertailtiin ja käytiin palavereja siitä, mitä kukin tarvitsee ohjelmalta ja miten ohjelma toimii käytännössä. Lopputuloksessa otettiin myös huomioon käyttöjärjestelmästä aiheutuvat kustannukset.
Lopputuloksena päädyttiin käyttöjärjestelmään, joka on jo aiemmin ollut Wärtsilässä, mutta se on otettu pois käytöstä kustannussyistä. Ongelmia oli silloin SAP-järjestelmän rajapintojen kanssa. Joka tapauksessa käyttöjärjestelmä tarvittiin koeajoon, sillä sitä mitä ei voida mitata, ei voida myöskään hallita, ja näin syntyy turhia kustannuksia.