Pakkausdesignpalvelujen mielikuvat ja asemointi : Jatkotutkimus Remes & Packart Oy:lle
Latvasalo, Iina (2016)
Latvasalo, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313775
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen pakkausdesigntoimisto Remes & Packart Oy. Työn tarkoituksena oli laatia jatkotutkimus vuonna 2014 tehdylle opinnäytetyötutkimukselle, jossa kartoitettiin valintakriteereitä pakkausdesignsuunnitteluyritystä valittaessa sekä mielikuvia toimeksiantajayritys Remes & Packart Oy:stä pakkausdesignin saralla. Jatkotutkimuksessa haluttiin selvittää pakkausdesignyritysten asemaa tänä päivänä sekä kartoittaa mielikuvia Remes & Packart Oy:stä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, kuinka alan palveluntarjoajia etsitään verkosta. Tutkimuksen pohjalta työn tavoitteena oli löytää Remes & Packart Oy:n toiminnalle oleellisia kehitysideoita, joista olisi yritykselle todellista hyötyä.
Työn teoreettisen viitekehyksen laatimisessa hyödynnettiin sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta että Internet -lähteitä. Työn toimiessa jatkotutkimuksena oleellisena osana toimi myös aiempi toimeksiantajalle laadittu opinnäytetyö. Teoreettinen viitekehys koostui brändäyksestä B to B -markkinoilla, asiakkuudenhallinnasta ja asiakaskokemuksesta sekä pakkausdesignsuunnittelusta Suomessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin web-analytiikkaa, jossa perehdyttiin etenkin nettisivujen seurantatyökaluihin sekä hakukoneoptimointiin. Työn toinen osuus koostui kyselylomakkeesta, jossa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeen ohella apuna käytettiin myös Googlen avainsanojen suunnittelijaa suosittujen hakusanojen selvittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että pakkausdesignyrityksissä edelleen useimmiten suosittiin suomalaisia palveluntarjoajia, joista erityisesti mainos- ja designtoimistoja. Valintakriteereissä eniten painoarvoa asettivat luovuus, aiemmat referenssit ja kokemuksen kautta hankittu ammattitaito. Lisäksi selvää oli, että internetin merkitys uuden pakkausdesignsuunnittelijan etsimisessä oli hyvin pieni. Tärkein tekijä palveluntarjoajan löytämisessä oli kollegoiden suosittelu tai palveluntarjoajan oma yhteydenotto. Remes & Packart Oy:hyn kohdistuneet mielikuvat olivat yhä pääosin positiivisia, vaikka osa vastaajista mielsikin yrityksen edelleen perinteiseksi ja vanhanaikaiseksi.
Työn teoreettisen viitekehyksen laatimisessa hyödynnettiin sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta että Internet -lähteitä. Työn toimiessa jatkotutkimuksena oleellisena osana toimi myös aiempi toimeksiantajalle laadittu opinnäytetyö. Teoreettinen viitekehys koostui brändäyksestä B to B -markkinoilla, asiakkuudenhallinnasta ja asiakaskokemuksesta sekä pakkausdesignsuunnittelusta Suomessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin web-analytiikkaa, jossa perehdyttiin etenkin nettisivujen seurantatyökaluihin sekä hakukoneoptimointiin. Työn toinen osuus koostui kyselylomakkeesta, jossa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeen ohella apuna käytettiin myös Googlen avainsanojen suunnittelijaa suosittujen hakusanojen selvittämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että pakkausdesignyrityksissä edelleen useimmiten suosittiin suomalaisia palveluntarjoajia, joista erityisesti mainos- ja designtoimistoja. Valintakriteereissä eniten painoarvoa asettivat luovuus, aiemmat referenssit ja kokemuksen kautta hankittu ammattitaito. Lisäksi selvää oli, että internetin merkitys uuden pakkausdesignsuunnittelijan etsimisessä oli hyvin pieni. Tärkein tekijä palveluntarjoajan löytämisessä oli kollegoiden suosittelu tai palveluntarjoajan oma yhteydenotto. Remes & Packart Oy:hyn kohdistuneet mielikuvat olivat yhä pääosin positiivisia, vaikka osa vastaajista mielsikin yrityksen edelleen perinteiseksi ja vanhanaikaiseksi.