Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakasvastaavatoiminnan soveltaminen kuntoutusosastolla : tapaustutkimus

Rimkevitch, Elena; Soultanis, Liisa (2015)

Avaa tiedosto
rimkevitch_elena_soultanis_liisa.pdf (479.9Kt)
Lataukset: 


Rimkevitch, Elena
Soultanis, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082513794
Tiivistelmä
Asiakasvastaavatoiminta tuotiin terveyskeskuksiin osana Toimiva terveyskeskus 2008- toimenpideohjelmaa. Asiakasvastaava on vastuussa paljon palveluja tarvitsevien ja monisairaiden asiakkaiden hoidon toteutuksesta ja ohjauksesta. Asiakasvastaavatoiminnan tarvetta voidaan perustella ikääntyneiden, monisairaiden ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden määrän kasvulla, jolloin hoidon on oltava koordinoitua sekä operatiivisesti tehokasta.

Opinnäytetyössä tehtiin tapaustutkimus asiakasvastaavatoiminnan soveltamisesta sairaalan kuntoutusosastolla. Työn tarkoitus oli kerätä tietoa keskeisistä toimintatavoista, jotka kuvailivat asiakasvastaavatoimintaa sairaalan kuntoutusosastolla. Tutkimustehtävä oli selvittää mitä asiakasvastaavatoiminnan soveltaminen kuntoutusosastolla voisi tulevaisuudessa sisältää.

Työn tavoitteena on kehittää asiakasvastaavatoimintaa niin, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää asiakasvastaavatoiminnan tuomisessa sairaalan kuntoutusosastolle.

Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto muodostuu asiakasvastaavaksi kouluttautuneen henkilön kirjoittamasta oppimispäiväkirjasta sekä kyseisen henkilön haastattelusta. Menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja haastattelua. Oppimispäiväkirja analysoitiin ja keskeiset ilmaisut luokiteltiin. Haastatteluvaiheessa oppimispäiväkirjan kirjoittaneella asiakasvastaavalla oli mahdollisuus täsmentää ja täydentää sisällönanalyysin tuloksia.

Opinnäytetyön tulokset muodostivat kolme asiakasvastaavan toimintaa kuntoutusosastolla kuvaavaa luokkaa: 1)Asiakasvastaavan työtehtävät, 2) Potilaan omahoidon onnistuminen ja 3) Moniammatillinen yhteistyö. Haastattelussa kävi ilmi, että sisällönanalyysin tulokset nostivat esiin samoja keskeisiä teemoja, joita asiakasvastaava oli halunnut korostaa oppimispäiväkirjassaan. Tulevaisuudessa asiakasvastaavan asiantuntijuutta sekä riskipotilaan merkitystä käsitteenä tulisi tarkentaa. Lisäksi lääkärin ja asiakasvastaavan yhteistyötä sekä työn jakautumista tulisi selkeyttää. Asiakasvastaavatoiminnan tuominen kuntoutusosastolle edellyttää tarkoitukseen soveltuvan toimintamallin kehittämisen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste