Viestintä henkilöstöjohtamisessa : Esimiesviestintä kulttuurialan työpaikassa
Vihko, Marika (2016)
Vihko, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913859
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehityshanke, jonka tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayrityksen esimiestiimille viestinnän kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelman tavoitteena oli auttaa muokkaamaan viestinnän kautta yksikön esimiestiimin johtamistapaa. Vertailtavina johtamistyyleinä pidettiin Bernard M. Bassin esittelemiä transaktionaalista, transformatiivista ja laissez faire -johtamistapaa. Nämä johtamistyylit muodostuvat erityyppisestä viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. Transformatiivinen johtamistapa on tyyliltään kaikkein vuorovaikutteisin, joten kehityssuunnitelman tavoite on kehittää esimiesten viestintätapoja transformatiivisen johtamistaan mukaiseksi.
Kehityssuunnitelman lähtötilanteen selvittämiseksi opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen osuus, jossa toimipaikan esimiesviestinnän nykytila pyrittiin selvittämään. Selvitystä varten työssä hyödynnettiin kysely- ja haastattelututkimuksen menetelmiä.
Selvityksen tuloksena voitiin todeta, että esimiesten ja työntekijöiden kokemukset esimiesviestinnästä erosivat toistaan. Molemmat ryhmät kuitenkin arvioivat esimiesviestinnän olevan transaktionaalisen johtamistavan mukaista. Tulosten perusteella luotiin kehityssuunnitelman toimipaikan esimiesviestinnän kehittämiseksi.
Johtopäätöksenä lähdemateriaalista sekä selvityksen tuloksista, voitiin päätellä transformatiivisen, eli kaikkein vuorovaikutteisimman johtamistavan olevan tavoiteltava johtamistyyli. Esimiestyön erilaiset viestintätilanteet on jaettavissa eri kriteerien mukaan, ja jokaisen osa-alueen hallitseminen parantaa esimiestyön vuorovaikutteisuutta ja tranformatiivisuutta.
Kehityssuunnitelman lähtötilanteen selvittämiseksi opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen osuus, jossa toimipaikan esimiesviestinnän nykytila pyrittiin selvittämään. Selvitystä varten työssä hyödynnettiin kysely- ja haastattelututkimuksen menetelmiä.
Selvityksen tuloksena voitiin todeta, että esimiesten ja työntekijöiden kokemukset esimiesviestinnästä erosivat toistaan. Molemmat ryhmät kuitenkin arvioivat esimiesviestinnän olevan transaktionaalisen johtamistavan mukaista. Tulosten perusteella luotiin kehityssuunnitelman toimipaikan esimiesviestinnän kehittämiseksi.
Johtopäätöksenä lähdemateriaalista sekä selvityksen tuloksista, voitiin päätellä transformatiivisen, eli kaikkein vuorovaikutteisimman johtamistavan olevan tavoiteltava johtamistyyli. Esimiestyön erilaiset viestintätilanteet on jaettavissa eri kriteerien mukaan, ja jokaisen osa-alueen hallitseminen parantaa esimiestyön vuorovaikutteisuutta ja tranformatiivisuutta.