Palvelupyyntöjärjestelmän käyttöönotto Oulun IT-alueelle
Väliheikki, Elina (2016)
Väliheikki, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on käyttöönottaa palvelupyyntöjärjestelmä Oulun IT-alueelle. Toimek-siantajana opinnäytetyössä toimii Oulun IT-alue. Aiheen opinnäytetyöhön sain harjoitteluni aikana syksyllä 2014.
Oulun IT-alue huolehtii alueen seurakuntien IT-ympäristöistä; asennuksista, ylläpidosta sekä hal-linnasta. Oulun IT-alueeseen kuuluu 11 seurakuntaa, joista Oulun seurakuntayhtymä on Oulun IT-alueen isäntäseurakunta.
Oulun IT-alueella ei aikaisemmin ole ollut palvelupyyntöjärjestelmää, vaan kaikki tukipyynnöt tulevat sähköpostin sekä puhelimen välityksellä. Sama palvelupyyntöjärjestelmä on käytössä jo Lahden IT-alueella sekä Espoon Seurakuntayhtymällä. Opinnäytetyöhön saatiin yhteistyöapua Lahden IT-alueelta.
Teoriaosuudessa esitellään ITIL v3, helpdesk sekä service desk ja näiden kahden keskeiset erot, pilvilaskenta ja helpdesk-ohjelmistot. Helpdesk-ohjelmistoista esitellään SaaS- ja on-premise-ohjelmistot. Pilvilaskenta-osuudessa esitellään eri mallit sekä palvelut. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään palvelupyyntöjärjestelmän käyttöönotto sekä siihen liittyvät toimenpiteet. Lisäksi käytännönosuudessa esitellään palvelupyyntöjärjestelmän toiminnallisuus sekä ulkoasu. Opinnäytetyön tuloksena saatiin onnistunut palvelupyyntöjärjestel-män käyttöönotto Oulun IT-alueelle.
Oulun IT-alue huolehtii alueen seurakuntien IT-ympäristöistä; asennuksista, ylläpidosta sekä hal-linnasta. Oulun IT-alueeseen kuuluu 11 seurakuntaa, joista Oulun seurakuntayhtymä on Oulun IT-alueen isäntäseurakunta.
Oulun IT-alueella ei aikaisemmin ole ollut palvelupyyntöjärjestelmää, vaan kaikki tukipyynnöt tulevat sähköpostin sekä puhelimen välityksellä. Sama palvelupyyntöjärjestelmä on käytössä jo Lahden IT-alueella sekä Espoon Seurakuntayhtymällä. Opinnäytetyöhön saatiin yhteistyöapua Lahden IT-alueelta.
Teoriaosuudessa esitellään ITIL v3, helpdesk sekä service desk ja näiden kahden keskeiset erot, pilvilaskenta ja helpdesk-ohjelmistot. Helpdesk-ohjelmistoista esitellään SaaS- ja on-premise-ohjelmistot. Pilvilaskenta-osuudessa esitellään eri mallit sekä palvelut. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään palvelupyyntöjärjestelmän käyttöönotto sekä siihen liittyvät toimenpiteet. Lisäksi käytännönosuudessa esitellään palvelupyyntöjärjestelmän toiminnallisuus sekä ulkoasu. Opinnäytetyön tuloksena saatiin onnistunut palvelupyyntöjärjestel-män käyttöönotto Oulun IT-alueelle.