Lyhytelokuvan ohjaus sosiaalisen median ehdoilla
Rahkola, Velipekka (2016)
Rahkola, Velipekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614332
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston tilaaman, opetusvideoajatukseen perustuvan, tarinallisen lyhytelokuvan ohjaaminen sosiaalisen median ehdoilla. Samalla perehdyttiin sellaisiin tuotannollisiin asioihin, joita täytyy ottaa huomioon sosiaaliseen mediaan tuotettavan lyhytelokuvan teossa. Lyhytelokuvan lisäksi insinöörityössä toteutettiin neljä noin puolen minuutin mittaista lyhyempää video-otosta, jotka koostettiin valmistuneen lyhytelokuvan kohtauksista.
Asiakkaana toimineen Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston tarkoituksena on tuotettujen videoiden avulla esittää sosiaalisen median kautta pyöräilyliikenteen uusimpia liikennemerkintöjä, pyöräilyväyliä ja niiden käyttötapoja. Videot julkaistiin verkossa, sosiaalisen median eri kanavilla.
Insinöörityössä tutkittiin ohjaajan merkitystä elokuvatuotannossa ja tarkasteltiin ohjaajan roolia eri tuotantovaiheissa. Työssä selvitettiin sosiaalisessa mediassa julkaistujen videoiden luonnetta ja käytiin läpi tekijöitä, jotka tekevät videosta sosiaalisessa mediassa suositun. Lisäksi kartoitettiin tavanomaisten lyhytelokuvien draamallisia rakenteita ja analysoitiin niitä tarpeita, joita sosiaaliseen mediaan ohjattavaan tarinalliseen videoon tarvitaan.
Lyhytelokuvatuotannon aikana alkutuotannolle annettiin paljon aikaa. Näin varmistuttiin siitä, että varsinaisella tuotannolla ja lopputuotannolla oli suunnitelma, jota seurata. Koko lyhytelokuvaprojektia lähestyttiin ja arvioitiin siltä kannalta, että sosiaalisen median ehdot toimivat lyhytelokuvatoteutuksen raameina. Käsikirjoitus, tarina ja juoni rakennettiin kokonaisuudeksi, joka kyettäisiin kertomaan nopeasti ja joka ylläpitäisi katsojan mielenkiinnon tarinan alusta sen loppuun. Haluttiin myös varmistua siitä, että lyhytelokuvan opetuksellinen ydinviesti saataisiin välitettyä katsojalle.
Projektin kokemukset ja tulokset osoittavat, että lyhytelokuva on mahdollista toteuttaa toimivaksi, huomiota herättäväksi ja jopa ositetuksi, mikäli sosiaalisessa mediassa vallitsevat lait otetaan jo videon alkutuotantovaiheessa huomioon.
Asiakkaana toimineen Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston tarkoituksena on tuotettujen videoiden avulla esittää sosiaalisen median kautta pyöräilyliikenteen uusimpia liikennemerkintöjä, pyöräilyväyliä ja niiden käyttötapoja. Videot julkaistiin verkossa, sosiaalisen median eri kanavilla.
Insinöörityössä tutkittiin ohjaajan merkitystä elokuvatuotannossa ja tarkasteltiin ohjaajan roolia eri tuotantovaiheissa. Työssä selvitettiin sosiaalisessa mediassa julkaistujen videoiden luonnetta ja käytiin läpi tekijöitä, jotka tekevät videosta sosiaalisessa mediassa suositun. Lisäksi kartoitettiin tavanomaisten lyhytelokuvien draamallisia rakenteita ja analysoitiin niitä tarpeita, joita sosiaaliseen mediaan ohjattavaan tarinalliseen videoon tarvitaan.
Lyhytelokuvatuotannon aikana alkutuotannolle annettiin paljon aikaa. Näin varmistuttiin siitä, että varsinaisella tuotannolla ja lopputuotannolla oli suunnitelma, jota seurata. Koko lyhytelokuvaprojektia lähestyttiin ja arvioitiin siltä kannalta, että sosiaalisen median ehdot toimivat lyhytelokuvatoteutuksen raameina. Käsikirjoitus, tarina ja juoni rakennettiin kokonaisuudeksi, joka kyettäisiin kertomaan nopeasti ja joka ylläpitäisi katsojan mielenkiinnon tarinan alusta sen loppuun. Haluttiin myös varmistua siitä, että lyhytelokuvan opetuksellinen ydinviesti saataisiin välitettyä katsojalle.
Projektin kokemukset ja tulokset osoittavat, että lyhytelokuva on mahdollista toteuttaa toimivaksi, huomiota herättäväksi ja jopa ositetuksi, mikäli sosiaalisessa mediassa vallitsevat lait otetaan jo videon alkutuotantovaiheessa huomioon.