Virtuaalitodellisuus matkailumarkkinoinnin välineenä: konseptin muotoilu Clarion Hotelille
Riihimäki, Marjut (2016)
Riihimäki, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614328
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on suunnitella konsepti virtuaalilasien käyttöympäristöksi Clarion-hotelliketjun markkinoinnin tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turbiini Yrityskiihdyttämö ja ohjaajanani toimii Turbiinin advisor Tiina Vuorio. Tavoitteena on ensin tutustua olemassaoleviin teknologioihin ja tuotantotapoihin sekä keskustella alan toimijoiden kanssa ja soveltaa saatua tietoa konseptin suunnittelussa. Tämä työ perustelee, miksi etenkin matkailualalla VR-markki- nointiin tulisi tutustua ja ottaa se yhdeksi markkinoinnin osa-alueeksi.
Tutkimusmenetelmänä käytin asiantuntijahaastattelua. Haastattelusta selvisi tarve tuoda Clarion-brändiä esiin uudella markkina-alueella ja tutustuttaa yleisöä Clarion-hotellien palveluihin VR-videon avulla. Clarionin markkinointi on vahvasti hotellikohtaista ja he pyrkivät markkinoinnissaan tulemaan ulos hotellin sisältä osaksi ympäröivää yhteisöä. Tämä näkyy muun muassa erilaisina tempauksina, jolla Clarion pyrkii erottumaan kilpailijoistaan.
Tämän työn tuloksena syntyi Clarion PopUp, joka on VR-markkinointia varten suunniteltu kokonaisuus, johon kuuluu promootiokäyttöön tarkoitettu, useisiin erilaisiin ympäristöihin soveltuva rakennelma sekä virtuaalilaseille räätälöityjä videosisältöehdotuksia. Videosisältöehdotuksia valmistui kolme kappaletta, joista ensimmäinen on videomuotoinen kohde-esittely Clarion Jätkäsaaresta. Toinen videosisältö sivuaa Clarion Jätkäsaaren hotellia, mutta keskittyy enemmän ympäröivään alueeseen matkailun näkökulmasta. Kolmas ehdotus kuvastaa Clarionin brändiä ja tapaa tehdä markkinointia ennakkoluulottomasti. Sisältöön kuuluu kaksi erilaista stunttia, katolta laskeutuminen ja lentäminen Helsingin yllä. Konseptiin kuuluu myös ClarionVirtual-applikaatio sekä Clarion-brändin mukaiset virtuaalilasit. Tämä konsepti on suunniteltu toteutettavuus ja muunneltavuus edellä, jotta asiakkaan olisi helppo tarttua ideaan ja lähteä konkreettisesti toteuttamaan sitä, myös kansainvälisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytin asiantuntijahaastattelua. Haastattelusta selvisi tarve tuoda Clarion-brändiä esiin uudella markkina-alueella ja tutustuttaa yleisöä Clarion-hotellien palveluihin VR-videon avulla. Clarionin markkinointi on vahvasti hotellikohtaista ja he pyrkivät markkinoinnissaan tulemaan ulos hotellin sisältä osaksi ympäröivää yhteisöä. Tämä näkyy muun muassa erilaisina tempauksina, jolla Clarion pyrkii erottumaan kilpailijoistaan.
Tämän työn tuloksena syntyi Clarion PopUp, joka on VR-markkinointia varten suunniteltu kokonaisuus, johon kuuluu promootiokäyttöön tarkoitettu, useisiin erilaisiin ympäristöihin soveltuva rakennelma sekä virtuaalilaseille räätälöityjä videosisältöehdotuksia. Videosisältöehdotuksia valmistui kolme kappaletta, joista ensimmäinen on videomuotoinen kohde-esittely Clarion Jätkäsaaresta. Toinen videosisältö sivuaa Clarion Jätkäsaaren hotellia, mutta keskittyy enemmän ympäröivään alueeseen matkailun näkökulmasta. Kolmas ehdotus kuvastaa Clarionin brändiä ja tapaa tehdä markkinointia ennakkoluulottomasti. Sisältöön kuuluu kaksi erilaista stunttia, katolta laskeutuminen ja lentäminen Helsingin yllä. Konseptiin kuuluu myös ClarionVirtual-applikaatio sekä Clarion-brändin mukaiset virtuaalilasit. Tämä konsepti on suunniteltu toteutettavuus ja muunneltavuus edellä, jotta asiakkaan olisi helppo tarttua ideaan ja lähteä konkreettisesti toteuttamaan sitä, myös kansainvälisesti.