Palveluprosessit franchisingyrityksissä : Case: Rovaniemen autovuokraamot
Korpela, Nina (2016)
Korpela, Nina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914405
Tiivistelmä
Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja
hallinnon ala
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi
Opinnäytetyön tiivistelmä
Tekijä Nina Korpela Vuosi 2016
Ohjaaja Eija Turunen
Työn nimi Palveluprosessit franchisingyrityksissä
Case: Rovaniemen autovuokraamot
Sivu- ja liitesivumäärä 48
Tämän opinnäytetyön aiheena on franchisingyritysten palveluprosessit. Tavoit-teena on kuvata viiden Rovaniemellä toimivan autovuokraamon palveluprosessi. Autovuokraamot toimivat franchising-periaatteella, ja tarkoituksena on selvittää kuinka franchising rajaa yritysten toimintaa.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin palvelun peruspiirteistä, palveluprosessista ja sen kuvaamisesta, tuotteistamisesta sekä franchisingtoiminnan peruselemen-teistä. Teoriapohja perustuu alan kirjallisuuteen. Tutkimus oli tapauskartoitus ja se toteutettiin kyselylomakkeella.
Keskeisimmät työn tulokset olivat vastaajien osalta samankaltaisia eikä eroavai-suuksia juuri ollut. Franchisingtoiminta sisältää kaikki tuotteistamiseen liittyvät elementit, ja tuotteistamisprosessi toteutuu franchisingtoiminnassa miltei täydel-lisesti. Palveluprosessi oli samankaltainen kyselyyn osallistuneiden yritysten osalta.
hallinnon ala
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi
Opinnäytetyön tiivistelmä
Tekijä Nina Korpela Vuosi 2016
Ohjaaja Eija Turunen
Työn nimi Palveluprosessit franchisingyrityksissä
Case: Rovaniemen autovuokraamot
Sivu- ja liitesivumäärä 48
Tämän opinnäytetyön aiheena on franchisingyritysten palveluprosessit. Tavoit-teena on kuvata viiden Rovaniemellä toimivan autovuokraamon palveluprosessi. Autovuokraamot toimivat franchising-periaatteella, ja tarkoituksena on selvittää kuinka franchising rajaa yritysten toimintaa.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin palvelun peruspiirteistä, palveluprosessista ja sen kuvaamisesta, tuotteistamisesta sekä franchisingtoiminnan peruselemen-teistä. Teoriapohja perustuu alan kirjallisuuteen. Tutkimus oli tapauskartoitus ja se toteutettiin kyselylomakkeella.
Keskeisimmät työn tulokset olivat vastaajien osalta samankaltaisia eikä eroavai-suuksia juuri ollut. Franchisingtoiminta sisältää kaikki tuotteistamiseen liittyvät elementit, ja tuotteistamisprosessi toteutuu franchisingtoiminnassa miltei täydel-lisesti. Palveluprosessi oli samankaltainen kyselyyn osallistuneiden yritysten osalta.