#NuoriVaala2015 : Hyvinvointipäivän järjestäminen Vaalan yhtenäiskoulun yläkoululle
Kauppinen, Armi; Kanniainen, Tiia; Karppinen, Essi (2016)
Kauppinen, Armi
Kanniainen, Tiia
Karppinen, Essi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914676
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli järjestää hyvinvointipäivä Vaalan yhtenäiskoulun yläkoululle 18.5.2015. Tehtävänämme oli päivän organisoiminen sekä toimiminen yhteyshenkilöinä Vaalan koulun ja Oulun ammattikorkeakoulun välillä. Hyvinvointipäivä järjestettiin Vaalan kanssa yhteistyössä neljättä kertaa. Päivän tavoitteena oli toteuttaa nuorten hyvinvointia tukeva, tietämystä lisäävä sekä terveysongelmia ennaltaehkäisevä tapahtuma eri toimijoiden yhteistyönä.
Tapahtumassa oli kuusi toimintapistettä, joista vastasivat Oulun ammattikorkeakoulun eri alojen opiskelijat. Päivään kuului myös yhteinen aloitus sekä lopetus. Oppilaat kiersivät toimintapisteillä ohjaajan kanssa luokittain. Toimintapisteiden aiheita suunniteltiin yhdessä toimeksiantajamme Vaalan yhtenäiskoulun kanssa. Pisteiden aiheiden valinnan taustalla oli myös vuoden 2013 kouluterveyskysely sekä SOHVI- hankkeen loppuraportti. Pisteiden aiheita olivat limsat ja energiajuomat, suuhygienia, sähkötupakka ja imppaus, yläkoululaisten ravintosuositukset, tunteiden tunnistaminen sekä luonto ja hyvinvointi.
Keräsimme palautetta ja kehitysideoita hyvinvointipäivään osallistuneilta Vaalan yhtenäiskoulun oppilailta, Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoilta sekä prosessiin osallistuneelta sidos- ja ohjausryhmältä. Palautteiden perusteella hyvinvointipäivä ja projekti olivat kokonaisuutena onnistuneet hyvin. Itse päivä oli myös kehittynyt edelliseen vuoteen verrattuna. Tapahtumaan toivottiin enemmän muiden alojen opiskelijoita tuomaan monipuolisuutta. Päivän organisointiin liittyen kaivattiin työlistaa ja selkeämpää työnjakoa. Oppilaat korostivat palautteissa toiminnallisuuden tärkeyttä ja toivoivat sitä enemmän jatkossa. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää seuraavia hyvinvointipäiviä järjestettäessä Vaalan koululle sekä muissa projekteissa jotka sivuavat projektin aihetta. Kävimme esittämässä hyvinvointipäivästä kerättyjen palautteiden perusteella saadut tulokset ja niistä nousseet kehitysideat Vaalassa 16.3.2016. Kehitysideat otettiin huomioon kevään 2016 hyvinvointipäivää suunniteltaessa.
Tapahtumassa oli kuusi toimintapistettä, joista vastasivat Oulun ammattikorkeakoulun eri alojen opiskelijat. Päivään kuului myös yhteinen aloitus sekä lopetus. Oppilaat kiersivät toimintapisteillä ohjaajan kanssa luokittain. Toimintapisteiden aiheita suunniteltiin yhdessä toimeksiantajamme Vaalan yhtenäiskoulun kanssa. Pisteiden aiheiden valinnan taustalla oli myös vuoden 2013 kouluterveyskysely sekä SOHVI- hankkeen loppuraportti. Pisteiden aiheita olivat limsat ja energiajuomat, suuhygienia, sähkötupakka ja imppaus, yläkoululaisten ravintosuositukset, tunteiden tunnistaminen sekä luonto ja hyvinvointi.
Keräsimme palautetta ja kehitysideoita hyvinvointipäivään osallistuneilta Vaalan yhtenäiskoulun oppilailta, Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoilta sekä prosessiin osallistuneelta sidos- ja ohjausryhmältä. Palautteiden perusteella hyvinvointipäivä ja projekti olivat kokonaisuutena onnistuneet hyvin. Itse päivä oli myös kehittynyt edelliseen vuoteen verrattuna. Tapahtumaan toivottiin enemmän muiden alojen opiskelijoita tuomaan monipuolisuutta. Päivän organisointiin liittyen kaivattiin työlistaa ja selkeämpää työnjakoa. Oppilaat korostivat palautteissa toiminnallisuuden tärkeyttä ja toivoivat sitä enemmän jatkossa. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää seuraavia hyvinvointipäiviä järjestettäessä Vaalan koululle sekä muissa projekteissa jotka sivuavat projektin aihetta. Kävimme esittämässä hyvinvointipäivästä kerättyjen palautteiden perusteella saadut tulokset ja niistä nousseet kehitysideat Vaalassa 16.3.2016. Kehitysideat otettiin huomioon kevään 2016 hyvinvointipäivää suunniteltaessa.