Yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella
Sipola, Riitta; Moisala, Mari (2016)
Sipola, Riitta
Moisala, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014708
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Tekijät: Mari Moisala ja Riitta Sipola
Opinnäytetyön nimi: Yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella
Työn ohjaajat: yliopettaja, YTT Helena Siira, yliopettaja, YTT Kari Virolainen,
lehtori ThM Marika Tuiskunen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: kevät 2016 sivumäärä 75 + 25 liitesivua
Yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella
Väestön ikärakenteen muutoksen, eliniän pitenemisen sekä palvelutarpeiden lisääntymisen myötä tarvitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä. Palvelurakenteen muutoksella ja uudistamisella hillitään sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua. Rakenteiden muutoksen myötä on uudistettava myös palveluprosesseja. Sosiaali ja terveysministeriön valtakunnallinen tavoite on, että palvelut tukisivat iäkkäiden asumista kotona mahdollisimman pitkään. Tämä on pyrkimys myös Peruspalvelukuntayhtymä Selänteessä, missä omana toimintana pyritään kehittämään ikäihmisten kotona selviytymisen palveluja toimivaan, tehokkaaseen ja asiakaslähtöiseen palveluprosessiin, jotta ihmiset kykenisivät asumaan turvallisesti kodeissaan mahdollisimman pitkään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella. Tutkimusjoukko koostuu vähintään kotihoidon palveluja saavista asiakkaista sekä asiakkaista, joille on myönnetty sekä kotihoidon palveluja että lääkinnällistä kuntoutusta. Kotihoidon palvelulla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kunnallisen kotihoidon piirissä olevia asiakkaita, joiden kotona kotihoito käy säännöllisesti. Kuntoutuksen asiakkailla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä asiakkaita, jotka ovat saaneet yhden tai useamman kerran lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja, kuten fysioterapiaa, toimintaterapiaa tai apuvälinepalveluja. Tarkoituksena on tuottaa asiakastietoa, jota Peruspalvelukuntayhtymä Selänteellä on mahdollisuus hyödyntää palvelurakenteiden ja palveluprosessien kehittämisessä tarjoten ja kohdentaen asiakkailleen heidän tarpeitaan vastaavia kotihoidon sekä lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja ja siten lisätä kotihoidon ja lääkinnällisen kuntoutuksen vaikuttavuutta.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin postikyselylomaketta, joka postitettiin Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen toimesta. Tutkimuskysely toteutettiin v.2014 lopussa. Aineisto analysoittiin kevään ja syksyn 2015 aikana hyödyntäen Webropol -ohjelmistoa.
Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä palveluihin, mutta löysivät myös selkeitä kehittämisen kohteita. Henkilökunta kykeni hyvin löytämään alustavasti analysoiduista tuloksista kehittämistä tarvitsevat aihealueet. Keskusteluissa tuli esille tarve kehittää yhteinen toimintamalli kotihoidon ja kuntoutuspalvelujen kesken. Toimintamalliin laaditaan toteutettavan yhteistyön muodot sekä eritellään työnjaot. Laadukas toiminta taataan säännöllisin väliajoin pidettävillä asiakaslähtöisillä palavereilla.
Asiasanat: kotihoito, kuntoutuspalvelut, asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Tekijät: Mari Moisala ja Riitta Sipola
Opinnäytetyön nimi: Yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella
Työn ohjaajat: yliopettaja, YTT Helena Siira, yliopettaja, YTT Kari Virolainen,
lehtori ThM Marika Tuiskunen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: kevät 2016 sivumäärä 75 + 25 liitesivua
Yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella
Väestön ikärakenteen muutoksen, eliniän pitenemisen sekä palvelutarpeiden lisääntymisen myötä tarvitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä. Palvelurakenteen muutoksella ja uudistamisella hillitään sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvua. Rakenteiden muutoksen myötä on uudistettava myös palveluprosesseja. Sosiaali ja terveysministeriön valtakunnallinen tavoite on, että palvelut tukisivat iäkkäiden asumista kotona mahdollisimman pitkään. Tämä on pyrkimys myös Peruspalvelukuntayhtymä Selänteessä, missä omana toimintana pyritään kehittämään ikäihmisten kotona selviytymisen palveluja toimivaan, tehokkaaseen ja asiakaslähtöiseen palveluprosessiin, jotta ihmiset kykenisivät asumaan turvallisesti kodeissaan mahdollisimman pitkään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata yli 65-vuotiaiden kokemuksia kotihoidosta ja kuntoutuspalveluista Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alueella. Tutkimusjoukko koostuu vähintään kotihoidon palveluja saavista asiakkaista sekä asiakkaista, joille on myönnetty sekä kotihoidon palveluja että lääkinnällistä kuntoutusta. Kotihoidon palvelulla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kunnallisen kotihoidon piirissä olevia asiakkaita, joiden kotona kotihoito käy säännöllisesti. Kuntoutuksen asiakkailla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä asiakkaita, jotka ovat saaneet yhden tai useamman kerran lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja, kuten fysioterapiaa, toimintaterapiaa tai apuvälinepalveluja. Tarkoituksena on tuottaa asiakastietoa, jota Peruspalvelukuntayhtymä Selänteellä on mahdollisuus hyödyntää palvelurakenteiden ja palveluprosessien kehittämisessä tarjoten ja kohdentaen asiakkailleen heidän tarpeitaan vastaavia kotihoidon sekä lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja ja siten lisätä kotihoidon ja lääkinnällisen kuntoutuksen vaikuttavuutta.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin postikyselylomaketta, joka postitettiin Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen toimesta. Tutkimuskysely toteutettiin v.2014 lopussa. Aineisto analysoittiin kevään ja syksyn 2015 aikana hyödyntäen Webropol -ohjelmistoa.
Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä palveluihin, mutta löysivät myös selkeitä kehittämisen kohteita. Henkilökunta kykeni hyvin löytämään alustavasti analysoiduista tuloksista kehittämistä tarvitsevat aihealueet. Keskusteluissa tuli esille tarve kehittää yhteinen toimintamalli kotihoidon ja kuntoutuspalvelujen kesken. Toimintamalliin laaditaan toteutettavan yhteistyön muodot sekä eritellään työnjaot. Laadukas toiminta taataan säännöllisin väliajoin pidettävillä asiakaslähtöisillä palavereilla.
Asiasanat: kotihoito, kuntoutuspalvelut, asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu