Etäjohtajan viestinnän kehittäminen: Case Yritys X Oy
Puustinen, Hanna-Maria (2015)
Puustinen, Hanna-Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514832
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Etätyöskentely ja sen myötä etäjohtaminen ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi myös Suomessa. Etätyöhön liittyy innovatiivisuutta ja tehokkuutta, joilla haetaan niin työnantajien kuin työntekijöidenkin yleistä etua. Tietoverkkojen kehittyminen ja virtuaaliset työtilat ovat mahdollistaneet etätyöskentelyn uudet muodot ja työyhteisön välisen viestinnän uudella tavalla. Etätyöyhteisön viestinnällä on suuri merkitys työyhteisön sisäisen ilmapiirin rakentajana sekä itse työssä onnistumiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation etäjohtamisen viestinnän toimivuutta, oikea-aikaisuutta, laatua ja tasapuolisuutta sekä selventää käytössä olevien viestintävälineiden käytännöllisyyttä. Työn avulla haluttiin selvittää myös se, mitkä eri viestinnän välineistä tukivat viestintää etätyöskentelyssä parhaiten. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään viestinnän mahdolliset pullonkaulat sekä löytämään ne viestinnän välineet, jotka parhaiten edesauttavat viestinnän oikea-aikaisuutta, tasapuolisuutta sekä avoimuutta etäorganisaatiossa. Opinnäytetyön ensisijaisena ajatuksena oli, että organisaatio voisi parantaa sisäistä viestintäänsä sekä hyödyntää viestinnässään oikeita viestintävälineitä. Samalla voitiin selvittää mahdollisuudet luoda uusia vuorovaikutteisia viestinnän keinoja.
Opinnäytetyön toteuttaminen rakentui teoriaosaan, jossa perehdyttiin etätyöskentelyyn, viestintään sekä etäviestinnän eri välineisiin käsittelevään kirjallisuuteen. Tätä teoriaperustaa seurasi tutkimusosuus, joka toteutettiin haastatteluina. Tutkimusosuuden jälkeen seurasi osio, jossa tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja esitettiin niihin perustuvat johtopäätökset ja ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimuksen mukaan viestintä vaikuttaa mm. työmotivaatioon ja luottamuksen synnyttämiseen työyhteisössä. Onnistunut viestintä ja esimiehen hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä ominaisuuksia etätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Esimiehen tulee olla tavoitettavissa ja reagoida sopivassa ajassa työntekijöiden yhteydenottoihin sekä tiedottaa asioista avoimesti ja tasapuolisesti kaikille työntekijöille. Myös palautteen saamista etäesimieheltä pidettiin erityisen tärkeänä.
Etätyöskentely ja sen myötä etäjohtaminen ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi myös Suomessa. Etätyöhön liittyy innovatiivisuutta ja tehokkuutta, joilla haetaan niin työnantajien kuin työntekijöidenkin yleistä etua. Tietoverkkojen kehittyminen ja virtuaaliset työtilat ovat mahdollistaneet etätyöskentelyn uudet muodot ja työyhteisön välisen viestinnän uudella tavalla. Etätyöyhteisön viestinnällä on suuri merkitys työyhteisön sisäisen ilmapiirin rakentajana sekä itse työssä onnistumiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajaorganisaation etäjohtamisen viestinnän toimivuutta, oikea-aikaisuutta, laatua ja tasapuolisuutta sekä selventää käytössä olevien viestintävälineiden käytännöllisyyttä. Työn avulla haluttiin selvittää myös se, mitkä eri viestinnän välineistä tukivat viestintää etätyöskentelyssä parhaiten. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään viestinnän mahdolliset pullonkaulat sekä löytämään ne viestinnän välineet, jotka parhaiten edesauttavat viestinnän oikea-aikaisuutta, tasapuolisuutta sekä avoimuutta etäorganisaatiossa. Opinnäytetyön ensisijaisena ajatuksena oli, että organisaatio voisi parantaa sisäistä viestintäänsä sekä hyödyntää viestinnässään oikeita viestintävälineitä. Samalla voitiin selvittää mahdollisuudet luoda uusia vuorovaikutteisia viestinnän keinoja.
Opinnäytetyön toteuttaminen rakentui teoriaosaan, jossa perehdyttiin etätyöskentelyyn, viestintään sekä etäviestinnän eri välineisiin käsittelevään kirjallisuuteen. Tätä teoriaperustaa seurasi tutkimusosuus, joka toteutettiin haastatteluina. Tutkimusosuuden jälkeen seurasi osio, jossa tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja esitettiin niihin perustuvat johtopäätökset ja ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimuksen mukaan viestintä vaikuttaa mm. työmotivaatioon ja luottamuksen synnyttämiseen työyhteisössä. Onnistunut viestintä ja esimiehen hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä ominaisuuksia etätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Esimiehen tulee olla tavoitettavissa ja reagoida sopivassa ajassa työntekijöiden yhteydenottoihin sekä tiedottaa asioista avoimesti ja tasapuolisesti kaikille työntekijöille. Myös palautteen saamista etäesimieheltä pidettiin erityisen tärkeänä.