Maanrakennusyrityksen toimintatapojen tehostaminen
Paloniemi, Marko (2016)
Paloniemi, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten pääkaupunkiseudulla toimiva maanrakennusyritys voisi parantaa toimintatapojaan. Asiakaspalautteen mukaan yrityksen merkittävin haaste on aikatauluissa pysyminen. Tutkielmassa etsittiin työkaluja siihen, miten uudet työntekijät saataisiin perehdytettyä ja sitoutumaan yrityksen toimintakulttuurin niin, että yritys pystyy pysymään urakoiden tiukoissa aikatauluissa.
Tässä tutkielmassa pureuduttiin näihin kysymyksiin asiakastyytyväisyyden näkökulmasta sekä laatusuunnitelman käsitteen keinoja hyödyntäen.
Tutkielman loppupäätelmät ovat, että uuden työntekijän perehdytykseen kannattaa käyttää alussa aikaa. Yritys hyötyisi lisäksi vuosittaisista työnjohdon ja työntekijöiden välisistä kehityskeskusteluista. Eri työroolien välinen avoin kommunikointi on tärkeää kiireisessä työympäristössä. Vastuullisen työntekijän asettaminen jokaiselle työmaalle lisäisi työntekijöiden motivaatiota ja vapauttaisi työnjohdolta aikaa. Yrityksellä on jo käytössään moderni järjestelmä, jota voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän kommunikaation parantamisessa sekä toimintatapojen selkeyttämisessä esimerkiksi työohjeiden muodossa.
Tässä tutkielmassa pureuduttiin näihin kysymyksiin asiakastyytyväisyyden näkökulmasta sekä laatusuunnitelman käsitteen keinoja hyödyntäen.
Tutkielman loppupäätelmät ovat, että uuden työntekijän perehdytykseen kannattaa käyttää alussa aikaa. Yritys hyötyisi lisäksi vuosittaisista työnjohdon ja työntekijöiden välisistä kehityskeskusteluista. Eri työroolien välinen avoin kommunikointi on tärkeää kiireisessä työympäristössä. Vastuullisen työntekijän asettaminen jokaiselle työmaalle lisäisi työntekijöiden motivaatiota ja vapauttaisi työnjohdolta aikaa. Yrityksellä on jo käytössään moderni järjestelmä, jota voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän kommunikaation parantamisessa sekä toimintatapojen selkeyttämisessä esimerkiksi työohjeiden muodossa.