Luonnossa Pikku-Ketun kanssa : luontoliikuntaa kolmevuotiaiden ryhmässä kasvatuskumppanuutta edistäen
Kankaanpää, Hanna; Kinnunen , Jenna (2016)
Kankaanpää, Hanna
Kinnunen , Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kolmevuotiaille lapsille luontoliikuntaa, samalla kasvatuskumppanuutta vahvistaen. Tavoitteena oli tuottaa toimintaa, joka tukee lasten liikkumista luonnossa, edistää kasvatuskumppanuutta, innostaa perheitä liikkumaan luonnossa sekä tuottaa lapsille iloa ja onnistumisen kokemuksia luonnossa liikkumisesta. Opinnäytetyö toteutettiin Tenava-Kurkihirren päiväkodissa Espoossa, Vetehiset ryhmässä, josta valittiin kahdeksan kolmevuotiasta lasta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostui neljästä toimintakerrasta. Jokaisella kerralla liikuttiin luonnossa ja lapset saivat kotitehtäviä, joita he tekivät kotona yhdessä vanhempien kanssa. Viimeinen kerta oli metsäretkikerta, jonne myös vanhemmat osallistuivat. Hyödynsimme työssämme viidennen dimension mallia, ja kaikilla kerroilla oli mukana hahmot Pikku-kettu ja Äiti-Kettu. Toimintakerroilla oli aina liikunnallisia leikkejä, että luonto-oppia. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, liikuntakasvatus sekä ympäristökasvatuksen osa luontokasvatus.
Toimintaa arvioitiin kysymällä palautetta lapsilta, vanhemmilta ja lastentarhanopettajalta toimintakertoihin liittyen. Arvioimme myös tavoitteiden saavuttamista havaintojemme perusteella sekä esim. sillä oliko kotitehtäviä tehty. Toimintaa dokumentoitiin
valokuvaamalla.
Onnistuimme asettamissamme tavoitteissa hyvin, ja koemme että lapset pitivät kovasti suunnittelemastamme toiminnasta, ja innostimme myös perheitä liikkumaan luonnossa erilaisten tehtävien avulla. Tehtävien sekä yhteisen metsäpäivän ansiosta koemme myös kasvatuskumppanuuden edistyneen vanhempien sekä ryhmän kasvattajien välillä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostui neljästä toimintakerrasta. Jokaisella kerralla liikuttiin luonnossa ja lapset saivat kotitehtäviä, joita he tekivät kotona yhdessä vanhempien kanssa. Viimeinen kerta oli metsäretkikerta, jonne myös vanhemmat osallistuivat. Hyödynsimme työssämme viidennen dimension mallia, ja kaikilla kerroilla oli mukana hahmot Pikku-kettu ja Äiti-Kettu. Toimintakerroilla oli aina liikunnallisia leikkejä, että luonto-oppia. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, liikuntakasvatus sekä ympäristökasvatuksen osa luontokasvatus.
Toimintaa arvioitiin kysymällä palautetta lapsilta, vanhemmilta ja lastentarhanopettajalta toimintakertoihin liittyen. Arvioimme myös tavoitteiden saavuttamista havaintojemme perusteella sekä esim. sillä oliko kotitehtäviä tehty. Toimintaa dokumentoitiin
valokuvaamalla.
Onnistuimme asettamissamme tavoitteissa hyvin, ja koemme että lapset pitivät kovasti suunnittelemastamme toiminnasta, ja innostimme myös perheitä liikkumaan luonnossa erilaisten tehtävien avulla. Tehtävien sekä yhteisen metsäpäivän ansiosta koemme myös kasvatuskumppanuuden edistyneen vanhempien sekä ryhmän kasvattajien välillä.