Kosteusvauriokorjausten lupamenettely
Abell, Mervi (2016)
Abell, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101415195
Tiivistelmä
Kosteusvauriokorjausten lupamenettelyohjeen idea syntyi vuoden 2015 alussa Kosteus- ja hometalkoiden ohjaus-ryhmässä. Rakennustarkastusyhdistys nimesi ohje-ehdotukselle ohjausryhmän v. 2015 myöhemmin keväällä ja hanke sovittiin ympäristöministeriölle tehtäväksi ns. ”kummihankkeeksi”. Selvitystehtävän päätavoitteena oli määritellä ohjeet, milloin lainsäädäntö edellyttää, että kosteusvaurion korjaustyölle on haettava rakennuslupa. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin rakennusvalvonnan roolin selkeyttäminen rakennusterveyteen liittyvissä viranomaistehtävissä ja lupamenettelyn ohjaustyökalujen kehittäminen sisäilmaongelmien korjaushankkeisiin.
Selvitystyössä koottiin rakennusterveyteen ja rakennuslupakäsittelyyn liittyvä lainsäädäntö sekä olevaa ohjeistusta ja kannanottoja rakennusvalvonnoille kuntakuntaisten asiakasohjeiden jatkovalmistelun tarpeisiin. Alan toimijoiden haastatteluissa korostui, että viranomaisvalvonnan avulla voidaan merkittävästi parantaa ja varmistaa korjausra-kentamisen laatua. On vaadittava kunkin suunnittelutehtävän vaativuuteen suhteutettuja kelpoisia suunnittelijoita ja vastaavia työnjohtajia ja selvitysten laatijoiksi vain päteviä asiantuntijoita. Myös lupapäätösten, suunnitelmien ja tarkastusasiakirjojen säilytys julkisessa arkistossa todettiin tuovan lupamenettelyyn läpinäkyvyyttä ja korjaushankkeeseen laatua.
Tuloksena syntyi nelikohtainen arviointimalli, jonka avulla asiakas ja rakennusvalvonta voivat linjata, milloin koste-usvauriokorjaus tarvitsee rakennuslupamenettelyn ja milloin lupaa ei tarvita. Liitteiden 2 ja 3 avulla peruskäsitteitä avataan lukijoille ja liitteen 4 kysymykset johdattavat aiheen käsittelyyn esimerkiksi sisäilmatyöryhmissä tai seminaareissa.
Selvitystyössä koottiin rakennusterveyteen ja rakennuslupakäsittelyyn liittyvä lainsäädäntö sekä olevaa ohjeistusta ja kannanottoja rakennusvalvonnoille kuntakuntaisten asiakasohjeiden jatkovalmistelun tarpeisiin. Alan toimijoiden haastatteluissa korostui, että viranomaisvalvonnan avulla voidaan merkittävästi parantaa ja varmistaa korjausra-kentamisen laatua. On vaadittava kunkin suunnittelutehtävän vaativuuteen suhteutettuja kelpoisia suunnittelijoita ja vastaavia työnjohtajia ja selvitysten laatijoiksi vain päteviä asiantuntijoita. Myös lupapäätösten, suunnitelmien ja tarkastusasiakirjojen säilytys julkisessa arkistossa todettiin tuovan lupamenettelyyn läpinäkyvyyttä ja korjaushankkeeseen laatua.
Tuloksena syntyi nelikohtainen arviointimalli, jonka avulla asiakas ja rakennusvalvonta voivat linjata, milloin koste-usvauriokorjaus tarvitsee rakennuslupamenettelyn ja milloin lupaa ei tarvita. Liitteiden 2 ja 3 avulla peruskäsitteitä avataan lukijoille ja liitteen 4 kysymykset johdattavat aiheen käsittelyyn esimerkiksi sisäilmatyöryhmissä tai seminaareissa.