Kansalaisjärjestöjen kampanjoinnin monet kasvot : järjestöjen kokemuksia kampanjoinnista poliittisen vaikuttamisen ja kansalaisten aktivoinnin välineenä
Saloranta, Emma (2008)
Saloranta, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811174034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811174034
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on tuottaa tietoa Suomessa toimivien kehitysyhteistyö- ja
ihmisoikeusjärjestöjen kokemuksista kampanjoinnista kansalaisia aktivoivana toimintona, sekä
poliittisen vaikuttamisen välineenä. Työn tarkoituksena on tuoda esiin järjestöjen näkemyksiä
kampanjoinnin tehokkuudesta, kampanjoilla saavutetuista tuloksista sekä kampanjointiin liittyvistä
haasteista. Tarkastelen työssäni kampanjointia, jonka tavoitteena on poliitikkoihin ja päättäjiin
vaikuttaminen tai kansalaisten tiedottaminen kehitys- tai ihmisoikeusteemoista. Varainkeruullinen
kampanjointi on jätetty työn ulkopuolelle.
Aineistonhankinnanmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tein kuusi haastattelua eri
kansalaisjärjestöissä. Opinnäytetyöhön osallistuneet järjestöt ovat Kirkon ulkomaanapu, Suomen
Unicef, Taksvärkki ry, Kehitysyhteistyön palvelukeskus, Väestöliitto ja Amnesty Internationalin
Suomen jaosto. Haastattelut toteutettiin ja analysoitiin teemarungon pohjalta. Analyysivaiheessa
aineisto jakaantui seuraaviin pääteemoihin: kampanjoinnin määrittely, kampanjointi keinona aktivoida
kansalaisia mukaan järjestöjen toimintaan, kampanjointi poliittisen vaikuttamisen välineenä,
kampanjoinnin haasteet sekä järjestöjen välisen yhteistyön mahdollisuudet kampanjoinnin yhteydessä.
Haastatteluiden perusteella kampanjointi määritellään eri järjestöissä eri tavoilla. Kampanjointi sisältää
toimintoja, jotka määrittyvät kampanjan kohderyhmän ja tavoitteiden mukaan. Kampanja voi sisältää
sekä suurelle yleisölle että päättäjille suunnatun viestin, mutta monet järjestöt tekevät suuren yleisön
kampanjointia erillään poliittisesta vaikuttamistyöstä. Kampanjointi on järjestöille keino aktivoida
kansalaisia mukaan järjestön toimintaan. Kampanjointi on järjestöille myös toiminto, jolla tiedotetaan
kansalaisia kehitysyhteistyö- ja ihmisoikeuskysymyksistä.
Tulokset osoittavat, että järjestöjen mielestä suomalaisten tiedottaminen kehitys- ja
ihmisoikeuskysymyksistä on ehdottoman tärkeää. Tiedottaminen on yksi kampanjoinnin yleisistä
tavoitteista. Päättäjiin vaikuttaminen kampanjoilla koetaan haastavaksi. Vaikka kampanjat nähdään
yhtenä keinona tuoda tietty teema päättäjien tietoisuuteen, kohdennetumpi, kahdenkeskinen dialogi
järjestökentän edustajien ja päätäjien välillä koetaan tehokkaammaksi tavaksi tehdä varsinaista
poliittista vaikuttamistyötä. Kampanjat nähdään keinona aktivoida kansalaisia mukaan järjestöjen
toimintaan, mutta kansalaisten aktivointi koetaan myös haasteelliseksi. Kaikki haastateltavat olivat sitä
mieltä, että järjestöjen tulisi tehdä kampanjoiden yhteydessä enemmän yhteistyötä keskenään.
ihmisoikeusjärjestöjen kokemuksista kampanjoinnista kansalaisia aktivoivana toimintona, sekä
poliittisen vaikuttamisen välineenä. Työn tarkoituksena on tuoda esiin järjestöjen näkemyksiä
kampanjoinnin tehokkuudesta, kampanjoilla saavutetuista tuloksista sekä kampanjointiin liittyvistä
haasteista. Tarkastelen työssäni kampanjointia, jonka tavoitteena on poliitikkoihin ja päättäjiin
vaikuttaminen tai kansalaisten tiedottaminen kehitys- tai ihmisoikeusteemoista. Varainkeruullinen
kampanjointi on jätetty työn ulkopuolelle.
Aineistonhankinnanmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tein kuusi haastattelua eri
kansalaisjärjestöissä. Opinnäytetyöhön osallistuneet järjestöt ovat Kirkon ulkomaanapu, Suomen
Unicef, Taksvärkki ry, Kehitysyhteistyön palvelukeskus, Väestöliitto ja Amnesty Internationalin
Suomen jaosto. Haastattelut toteutettiin ja analysoitiin teemarungon pohjalta. Analyysivaiheessa
aineisto jakaantui seuraaviin pääteemoihin: kampanjoinnin määrittely, kampanjointi keinona aktivoida
kansalaisia mukaan järjestöjen toimintaan, kampanjointi poliittisen vaikuttamisen välineenä,
kampanjoinnin haasteet sekä järjestöjen välisen yhteistyön mahdollisuudet kampanjoinnin yhteydessä.
Haastatteluiden perusteella kampanjointi määritellään eri järjestöissä eri tavoilla. Kampanjointi sisältää
toimintoja, jotka määrittyvät kampanjan kohderyhmän ja tavoitteiden mukaan. Kampanja voi sisältää
sekä suurelle yleisölle että päättäjille suunnatun viestin, mutta monet järjestöt tekevät suuren yleisön
kampanjointia erillään poliittisesta vaikuttamistyöstä. Kampanjointi on järjestöille keino aktivoida
kansalaisia mukaan järjestön toimintaan. Kampanjointi on järjestöille myös toiminto, jolla tiedotetaan
kansalaisia kehitysyhteistyö- ja ihmisoikeuskysymyksistä.
Tulokset osoittavat, että järjestöjen mielestä suomalaisten tiedottaminen kehitys- ja
ihmisoikeuskysymyksistä on ehdottoman tärkeää. Tiedottaminen on yksi kampanjoinnin yleisistä
tavoitteista. Päättäjiin vaikuttaminen kampanjoilla koetaan haastavaksi. Vaikka kampanjat nähdään
yhtenä keinona tuoda tietty teema päättäjien tietoisuuteen, kohdennetumpi, kahdenkeskinen dialogi
järjestökentän edustajien ja päätäjien välillä koetaan tehokkaammaksi tavaksi tehdä varsinaista
poliittista vaikuttamistyötä. Kampanjat nähdään keinona aktivoida kansalaisia mukaan järjestöjen
toimintaan, mutta kansalaisten aktivointi koetaan myös haasteelliseksi. Kaikki haastateltavat olivat sitä
mieltä, että järjestöjen tulisi tehdä kampanjoiden yhteydessä enemmän yhteistyötä keskenään.