Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

GAS-menetelmän käyttöönottokokemukset Rinnekoti-Säätiön Työllistymistä ja osallisuutta edistävissä palveluissa

Eskola, Anna (2016)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Anna_Eskola_19.9.2016_PDF.pdf (1.227Mt)
Lataukset: 


Eskola, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102415372
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta kehittää Rinnekoti-Säätiön Työllistymistä ja osallisuutta edistävien palveluiden (TOT-palvelut) tavoitteiden asettamista ja arviointia. Goal Attainment Scaling, GAS, on tavoitteen saavuttamisen asteikko, jossa asetetaan yksilöllisiä tavoitteita ja arvioidaan niiden saavuttamista yksilöllisin mittarein. Työvälineenä on standardoitu GAS -taulukko, jossa numeerisesti arvioidaan tavoitteiden saavuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kokeilun ja arvioinnin avulla saadaan tietoa siitä, miten menetelmää voitaisiin hyödyntää tai voisiko se ottaa käyttöön Säätiön TOT -palveluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata 1.) Millaisia kokemuksia ohjaajat saivat GAS -menetelmästä? ja 2.) Millaisia ajatuksia ohjaajilla on GAS-menetelmän hyödyntämisestä tai käyttöönottamisesta TOT -palveluissa?

Tutkimus toteutettiin kouluttamalla kahden päivä- ja työtoimintakeskuksen sekä kuntouttavan työtoiminnan yksiköiden henkilökunta GAS-menetelmään ja kokeilemalla menetelmän käyttöä arjessa keväällä 2016. Ohjaajien käyttökokemuksia ja ajatuksia kerättiin kahdessa fokus-ryhmähaastattelussa.

GAS-menetelmän käytöstä saatu kokemus luokiteltiin positiiviin, haastaviin ja havaintoihin menetelmän ominaisuuksista sekä kokeilussa mukana olon herättämiin tuntemuksiin ja ajatuksiin. GAS koettiin asiakaslähtöiseksi, selkeäksi ja helpoksi menetelmäksi, joka selkeyttää tavoitteita ja tekemistä. Toisaalta tavoitteiden asettaminen ja ajan löytyminen arjesta tuntui haastavalta. Ohjaajilla heräsi runsaasti ajatuksia menetelmän hyödyntämisestä ja käyttöönotosta TOT -palveluissa. Nämä huomiot ja ideat liittyivät resursseihin, käyttöönottoprosessiin, palvelujen sisältöön ja rakenteeseen sekä eettisiin kysymyksiin. Tulosten perusteella koostettiin suunnitelma, jonka mukaisesti käyttöönottoprosessin on mahdollista edetä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste