Musiikki sopii kaikille : Projekti musiikkitoiminnan järjestämisestä oppilaille, joilla on spastisuutta
Mikkonen, Heidi (2016)
Mikkonen, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110215655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta lihasjäykkyyden asettamista haasteista ja musiikin vaikutuksesta kehon toimintoihin. Työn tavoitteena on myös tarjota monipuolisia harjoitteita kaikenikäisten oppilaiden opetukseen. Opinnäytetyö on toteutettu projektimuotoisena, ja se koostuu teoriaosuudesta ja Musiikki sopii kaikille -oppaasta. Projekti käsittelee musiikkitoiminnan järjestämistä oppilaille, joilla on hermostollisista vaurioista johtuvaa lihasjäykkyyttä.
Musiikki sopii kaikille –opas sisältää erilaisia harjoitteita, jotka soveltuvat erityisoppilaiden opetukseen. Harjoitteet liittyvät venyttelyyn ja rentoutumiseen, kehon aktivaatioon, rytmiin, improvisaatioon, mielikuviin sekä kappaleiden tulkintaan. Oppaasta löytyy myös teoriatietoa harjoitteiden tueksi. Projektin teoriaosuudessa käsitellään lihasjäykkyyttä aiheuttavia tekijöitä sekä musiikin vaikutusta kehon toimintaan ja tunteisiin. Teoriaosuus täydentää oppaassa esitettyjä tietoja, ja projektin molempia osia on tarkoitus tarkastella yhtenä kokonaisuutena.
Opinnäytetyön tekeminen on ollut antoisa ja avartava kokemus, joka on vahvistanut kirjoittajan tietämystä erityisoppilaille järjestettävästä musiikkitoiminnasta sekä musiikin monipuolisista vaikutuksista kehon ja mielen toimintoihin. Opinnäytetyötä tehtäessä on ollut yllättävää huomata, kuinka intohimoisesti erityisoppilaat suhtautuvat soittamiseen ja laulamiseen.
Musiikki sopii kaikille –opas sisältää erilaisia harjoitteita, jotka soveltuvat erityisoppilaiden opetukseen. Harjoitteet liittyvät venyttelyyn ja rentoutumiseen, kehon aktivaatioon, rytmiin, improvisaatioon, mielikuviin sekä kappaleiden tulkintaan. Oppaasta löytyy myös teoriatietoa harjoitteiden tueksi. Projektin teoriaosuudessa käsitellään lihasjäykkyyttä aiheuttavia tekijöitä sekä musiikin vaikutusta kehon toimintaan ja tunteisiin. Teoriaosuus täydentää oppaassa esitettyjä tietoja, ja projektin molempia osia on tarkoitus tarkastella yhtenä kokonaisuutena.
Opinnäytetyön tekeminen on ollut antoisa ja avartava kokemus, joka on vahvistanut kirjoittajan tietämystä erityisoppilaille järjestettävästä musiikkitoiminnasta sekä musiikin monipuolisista vaikutuksista kehon ja mielen toimintoihin. Opinnäytetyötä tehtäessä on ollut yllättävää huomata, kuinka intohimoisesti erityisoppilaat suhtautuvat soittamiseen ja laulamiseen.