Asiakaspalautelomakkeiden kehittäminen lastensuojeluyksikkö Kaivarin Vintille
Marjakaarto, Saara (2016)
Marjakaarto, Saara
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115580
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen toiminnallinen projekti, jonka projektityönä kehitin Kemin kaupungin lastensuojeluyksikölle neljä erilaista asiakaspalautelomaketta. Lomakkeiden suunnittelussa olen hyödyntänyt lomaketutkimusmetodologeja sekä niiden esitestaamisessa laadullisia haastattelu- ja havainnointimenetelmiä.
Opinnäytetyössäni en ole selvittänyt lastensuojeluyksikön tarjoamien palveluiden laatua, vaan kehittänyt yksikön käyttöön tulevia työvälineitä laadun selvittämiseen. Lomakkeiden suunnitteluprosessin aikana olen selvittänyt millainen on toimiva asiakaspalautelomake sekä miten lomakkeiden vastaajien vastausprosentti saadaan mahdollisimman korkeaksi. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössäni on lastensuojelu sekä lastensuojelupalveluiden kehittäminen ja laatu.
Opinnäytetyössäni esittelen lomakkeiden kehittämis- ja esitestausprosessin. Esitestauksien jälkeen analysoin asiakaspalautelomakkeiden toimivuutta ja tein niihin tarpeellisia muutoksia. Opinnäytetyöni lopussa on liitteenä alkuperäiset sekä viimeistellyt asiakaspalautelomakkeet, jotka olen luovuttanut lastensuojeluyksikkö Kaivarin Vintin käyttöön.
Lomakkeiden esitestauksella havaitsin, että olettamuksestani poiketen lasten huoltajat eivät olleet erittäin kiinnostuneita antamaan palautetta. Jotta asiakaspalautelomakkeiden vastaajaprosentti olisi mahdollisimman korkea ja jotta lapset ja nuoret saisivat ohjaajilta tarpeellista apua vastaamiseen, tulisi palaute antaa lastensuojeluyksikön tiloissa, ennen sijoituksen päättymistä.
Opinnäytetyössäni en ole selvittänyt lastensuojeluyksikön tarjoamien palveluiden laatua, vaan kehittänyt yksikön käyttöön tulevia työvälineitä laadun selvittämiseen. Lomakkeiden suunnitteluprosessin aikana olen selvittänyt millainen on toimiva asiakaspalautelomake sekä miten lomakkeiden vastaajien vastausprosentti saadaan mahdollisimman korkeaksi. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössäni on lastensuojelu sekä lastensuojelupalveluiden kehittäminen ja laatu.
Opinnäytetyössäni esittelen lomakkeiden kehittämis- ja esitestausprosessin. Esitestauksien jälkeen analysoin asiakaspalautelomakkeiden toimivuutta ja tein niihin tarpeellisia muutoksia. Opinnäytetyöni lopussa on liitteenä alkuperäiset sekä viimeistellyt asiakaspalautelomakkeet, jotka olen luovuttanut lastensuojeluyksikkö Kaivarin Vintin käyttöön.
Lomakkeiden esitestauksella havaitsin, että olettamuksestani poiketen lasten huoltajat eivät olleet erittäin kiinnostuneita antamaan palautetta. Jotta asiakaspalautelomakkeiden vastaajaprosentti olisi mahdollisimman korkea ja jotta lapset ja nuoret saisivat ohjaajilta tarpeellista apua vastaamiseen, tulisi palaute antaa lastensuojeluyksikön tiloissa, ennen sijoituksen päättymistä.