Maukasta sisältöä : Leipomon sosiaalisen median strategia sisällöntuotannon näkökulmasta
Honkamaa, Tiia (2016)
Honkamaa, Tiia
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe alkoi ensin asiakastyöstä, mutta muuttui pian enemmän yleiseksi näkökulmaksi aiheesta. Työhön tutkittiin yleisesti sosiaalista mediaa ja sen vaikutusta yrityksien nykypäivän markkinointiin. Tietoperustassa selvitettiin myös, mitä sosiaalisen median kanavia yrityksillä on käytössä ja miten niistä voidaan ottaa suurin hyöty.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaista materiaalia leipomon tulisi tuottaa sosiaaliseen mediaansa, jotta se olisi kiinnostava seuraajia kohtaan. Lisäksi halusin selvittää, mitä kanavia ja työkaluja leipomoalan yrityksen tulisi käyttää osana sosiaalisen median markkinointiaan.
Tutkimusta varten haastattelin Bar & Grill Kauppuri 5:n omistajaa Aki Mursua, joka on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Häneltä halusin selvittää, miten hänen yrityksensä digitaalinen viestintä toimii. Toisena tutkimusmenetelmä oli neljän eri leipomoalan yrityksen (Leipomokauppa.com, Pulla-Pirtti Oy, Oy Karl Fazer Ab ja Bakker Bart) vertailu, joiden perusteella luotiin kuvitteelliselle keskisuurelle leipomolle sosiaalisen median viestintästrategia.
Vertailujen tarkoituksena oli selvittää, miten muut saman alan yritykset viestivät sosiaalisessa mediassa ja mitä sisältöä ne sinne tuottavat. Lopullista strategiaa voidaan käyttää hyväksi aloittelevien leipomoalan yritysten sosiaalisen median markkinoinnin mallipohjana, tai jo olemassa olevat yritykset voivat ottaa sen käyttöönsä omassa sosiaalisen median sisällöntuotannon kehitystyössä.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaista materiaalia leipomon tulisi tuottaa sosiaaliseen mediaansa, jotta se olisi kiinnostava seuraajia kohtaan. Lisäksi halusin selvittää, mitä kanavia ja työkaluja leipomoalan yrityksen tulisi käyttää osana sosiaalisen median markkinointiaan.
Tutkimusta varten haastattelin Bar & Grill Kauppuri 5:n omistajaa Aki Mursua, joka on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Häneltä halusin selvittää, miten hänen yrityksensä digitaalinen viestintä toimii. Toisena tutkimusmenetelmä oli neljän eri leipomoalan yrityksen (Leipomokauppa.com, Pulla-Pirtti Oy, Oy Karl Fazer Ab ja Bakker Bart) vertailu, joiden perusteella luotiin kuvitteelliselle keskisuurelle leipomolle sosiaalisen median viestintästrategia.
Vertailujen tarkoituksena oli selvittää, miten muut saman alan yritykset viestivät sosiaalisessa mediassa ja mitä sisältöä ne sinne tuottavat. Lopullista strategiaa voidaan käyttää hyväksi aloittelevien leipomoalan yritysten sosiaalisen median markkinoinnin mallipohjana, tai jo olemassa olevat yritykset voivat ottaa sen käyttöönsä omassa sosiaalisen median sisällöntuotannon kehitystyössä.