Asiakasymmärryksen kehittäminen messutavoitteista
Ahtiainen, Tomi (2016)
Ahtiainen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tapahtumamarkkinoinnin tavoitteellisuutta ja toteuttaa markkinatutkimus yritysten messutavoitteista. Työ toteutettiin toimeksiantona markkinointitoimisto OFRD:lle, joka tarjoaa myynninedistämis-, promootio- ja tapahtuma-markkinointipalveluja ympäri Suomea. Markkinointitutkimuksen tutkimustuloksilla oli tavoitteena lisätä asiakasymmärrystä, jonka avulla markkinointitoimisto kykenee luomaan toimivia tuotepaketteja myyntiin. Opinnäytetyö toteutettiin kaikkien messutoimintaa harjoittavien yritysten ja organisaatioiden käyttöön.
Työn teoreettinen viitekehys koostui tapahtumamarkkinoinnin tavoitteista, markkinatutkimuksesta ja palvelun tuotteistamisesta. Opinnäytetyön viimeisessä osiossa esiteltiin myös tapahtumamarkkinoinnin trendejä, jotka markkinointitoimistojen on tärkeä sisällyttää tulevien vuosien aikana osaksi nykyisiä palveluja. Opinnäytetyössä esitelty tutkimus oli menetelmältään kvalitatiivinen. Opinnäytetyöhön käytettiin lähteinä omaa markkinatutkimusta, ammattikirjallisuutta ja Internet -lähteitä. Lähdekritiikki perustui lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukivat toisiaan muodostaen loogisen kokonaisuuden.
Teoreettinen viitekehys, messuhaastatteluista muodostettu yhteenveto ja työssä siteerattu kansainvälinen markkinatutkimus osoittivat tiettyjen trendien ymmärtämisen olevan messumarkkinoijalle elintärkeää. Tulevien trendien ennustaminen on myös ajankohtaista, koska tapahtuma-ala elää jatkuvassa muutoksessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui tapahtumamarkkinoinnin tavoitteista, markkinatutkimuksesta ja palvelun tuotteistamisesta. Opinnäytetyön viimeisessä osiossa esiteltiin myös tapahtumamarkkinoinnin trendejä, jotka markkinointitoimistojen on tärkeä sisällyttää tulevien vuosien aikana osaksi nykyisiä palveluja. Opinnäytetyössä esitelty tutkimus oli menetelmältään kvalitatiivinen. Opinnäytetyöhön käytettiin lähteinä omaa markkinatutkimusta, ammattikirjallisuutta ja Internet -lähteitä. Lähdekritiikki perustui lähteiden jatkuvaan toisiinsa vertailuun siten, että opinnäytetyössä käytetyt lähteet tukivat toisiaan muodostaen loogisen kokonaisuuden.
Teoreettinen viitekehys, messuhaastatteluista muodostettu yhteenveto ja työssä siteerattu kansainvälinen markkinatutkimus osoittivat tiettyjen trendien ymmärtämisen olevan messumarkkinoijalle elintärkeää. Tulevien trendien ennustaminen on myös ajankohtaista, koska tapahtuma-ala elää jatkuvassa muutoksessa.