Yhteistyö keskiössä
Kauppinen, Elina (2016)
Kauppinen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015963
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin nykyinen Helsingin kaupungin opetusviraston iltapäivätoiminnan tiimin ja iltapäivätoiminnan palveluntuottajien yhteistyö palvelee palveluntuottajia, ja millaista yhteistyötä hallinnon kanssa palveluntuottajat tarvitsevat tuottaakseen laadukasta perusopetuksen iltapäivätoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena on tulosten pohjalta kehittää jo olemassa olevia yhteistyörakenteita paremmin palveluntuottajien tarpeita sekä palveluntuottajien ja iltapäivätoiminnan tiimin yhteistyötä palveleviksi.
Tutkimusaineisto kerättiin iltapäivätoiminnan palveluntuottajilta internetkyselyllä ja kohdennettiin niille henkilöille, jotka vastaavat opetusviraston kanssa tehtävästä yhteistyöstä (N=40). Kyselylomakkeessa oli sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen keskiarvoja, keskihajontaa ja ristiintaulukointia. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että iltapäivätoiminnan tiimin ja palveluntuottajien välinen yhteistyö on melko toimivaa ja se tukee laadukkaan iltapäivätoiminnan tuottamista. Tästä huolimatta yhteistyössä on myös kehitettävää. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nykyinen iltapäivätoiminnan tiimin kanssa tehtävä yhteistyö tukee palveluntuottajia tuottamaan laadukasta iltapäivätoimintaa. Nykyisten yhteistyötapojen osalta vuorovaikutuksellisten yhteistyötapojen koetaan tukevan parhaiten iltapäivätoiminnan tuottamista. Yksittäistä yhteistyötavoista digitaaliset yhteistyötavat vaativat eniten kehittämistä. Kehittämisessä on pohdittava sekä nykyisten sovellusten toimivuutta että käyttäjien valmiuksia. Ilta-päivätoiminnan hallinnolta toivottiin myös nykyistä enemmän tukea eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Tällainen yhteistyö tukee laadukkaan iltapäivätoiminnan toteuttamista ja kehittämistä kumppanuusajattelun mukaisesti. Iltapäivätoiminnalle määriteltyjen tavoitteiden toteutumisen kannalta nykyiset yhteistyötavat tukevatkin parhaiten ohjaajien ammattitaidon ylläpitämistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista yhteistyötä iltapäivätoiminnan tiimin kanssa palveluntuottajat tarvitsevat tuottaakseen laadukasta iltapäivätoimintaa. Tulosten perusteella nykyiseen yhteistyöhön ollaan tyytyväisiä, mutta sen kehittämisen kannalta on erityisesti kiinnitettävä huomiota, miten yhteistyö tukee turvallisen ja monipuolisen toimintaympäristön luomista, koulun ja iltapäivätoiminnan yhteistyön lisäämistä sekä yhä yksilöllisempiä tukirakenteita tarvitsevien lasten huomioimista iltapäivätoiminnassa.
Tutkimusaineisto kerättiin iltapäivätoiminnan palveluntuottajilta internetkyselyllä ja kohdennettiin niille henkilöille, jotka vastaavat opetusviraston kanssa tehtävästä yhteistyöstä (N=40). Kyselylomakkeessa oli sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen keskiarvoja, keskihajontaa ja ristiintaulukointia. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että iltapäivätoiminnan tiimin ja palveluntuottajien välinen yhteistyö on melko toimivaa ja se tukee laadukkaan iltapäivätoiminnan tuottamista. Tästä huolimatta yhteistyössä on myös kehitettävää. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nykyinen iltapäivätoiminnan tiimin kanssa tehtävä yhteistyö tukee palveluntuottajia tuottamaan laadukasta iltapäivätoimintaa. Nykyisten yhteistyötapojen osalta vuorovaikutuksellisten yhteistyötapojen koetaan tukevan parhaiten iltapäivätoiminnan tuottamista. Yksittäistä yhteistyötavoista digitaaliset yhteistyötavat vaativat eniten kehittämistä. Kehittämisessä on pohdittava sekä nykyisten sovellusten toimivuutta että käyttäjien valmiuksia. Ilta-päivätoiminnan hallinnolta toivottiin myös nykyistä enemmän tukea eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Tällainen yhteistyö tukee laadukkaan iltapäivätoiminnan toteuttamista ja kehittämistä kumppanuusajattelun mukaisesti. Iltapäivätoiminnalle määriteltyjen tavoitteiden toteutumisen kannalta nykyiset yhteistyötavat tukevatkin parhaiten ohjaajien ammattitaidon ylläpitämistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista yhteistyötä iltapäivätoiminnan tiimin kanssa palveluntuottajat tarvitsevat tuottaakseen laadukasta iltapäivätoimintaa. Tulosten perusteella nykyiseen yhteistyöhön ollaan tyytyväisiä, mutta sen kehittämisen kannalta on erityisesti kiinnitettävä huomiota, miten yhteistyö tukee turvallisen ja monipuolisen toimintaympäristön luomista, koulun ja iltapäivätoiminnan yhteistyön lisäämistä sekä yhä yksilöllisempiä tukirakenteita tarvitsevien lasten huomioimista iltapäivätoiminnassa.