Aikuisten lukuopaspalvelu : Palvelun kartoitus viidessä kirjastossa
Kakko, Sirpa (2016)
Kakko, Sirpa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616338
Tiivistelmä
Lukuopaspalvelu on kirjastojen suhteellisen uusi toimintamalli ja sen tarkoituksena on kansalaisten lukemisen edistäminen. Lukuopas on kirjastoammattilainen, johon kirjaston asiakas voi ottaa yhteyttä halutessaan löytää sopivaa lukemista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada käsitys siitä, millä tavalla aikuisten lukuopaspalvelu kirjastoissa toimii, mitä kirjastoammattilaiselta vaaditaan lukuoppaana toimimiseksi ja miten lukuopaspalvelua voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tämän opinnäytetyön toimek-siantaja oli Oulun kaupunginkirjasto – maakuntakirjasto.
Työn tietoperustassa on käsitelty yleisen kirjaston perustehtäviä, aikuisten lukemisen edistämistä ja kirjastoalan tulevaisuudennäkymiä. Opinnäytetyö on menetelmältään laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty kolmivaiheisena sähköpostihaastatteluna viidestä eri kirjastosta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta aikuisten lukuopaspalvelulle olevan kirjastoissa kysyntää, sillä se on osoittautunut suosituksi henkilökohtaisesti räätälöidyksi palveluksi. Ammattitaitoisen lukuoppaan on oltava kiinnostunut omasta alasta ja kirjallisuudesta hyvien asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitojen ohella. Palvelun kehittämisideoissa korostuivat kirjasuositusten sujuvampi hyödyntäminen, markkinointi sekä palautteen kerääminen.
Lukuopaspalvelua voidaan hyödyntää muussa kirjastotyössä jakamalla lukuoppaiden tekemiä kirjasuosituslistoja muille asiakkaille, kierrättämällä tehtyjä vinkkejä lukuoppaiden kesken sekä kokoamalla suositelluista kirjoista kirjanäyttelyn. Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää ja esitellä sen kautta kirjaston lukuopaspalvelua. Kohdennetun markkinoinnin avulla palvelua voidaan tarjota esimerkiksi yhdistyksille ja työyhteisöille. Asiakaspalautetta palvelun onnistumisesta voi kerätä joko siihen tarkoitukseen suunnitellun sovelluksen avulla tai lähettämällä käyttäjälle sähköpostitse palautelomakkeen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että kirjastojen lukuopaspalvelu on erinomainen keino edistää lukutaitoa sekä lukemista. Parhaassa tapauksessa asiakkaat saavat henkilökohtaisen lukuopaspalvelun myötä itselleen uuden ja merkityksellisen harrastuksen, sillä lukemisella on suuri terveyttä ja hyvinvointia lisäävä vaikutus. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita tälle työlle voisivat olla lukuopaspalvelun markkinoinnin suunnittelu, tapahtuman järjestäminen tai palvelun käyttäjien kokemusten kartoittaminen.
Työn tietoperustassa on käsitelty yleisen kirjaston perustehtäviä, aikuisten lukemisen edistämistä ja kirjastoalan tulevaisuudennäkymiä. Opinnäytetyö on menetelmältään laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty kolmivaiheisena sähköpostihaastatteluna viidestä eri kirjastosta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta aikuisten lukuopaspalvelulle olevan kirjastoissa kysyntää, sillä se on osoittautunut suosituksi henkilökohtaisesti räätälöidyksi palveluksi. Ammattitaitoisen lukuoppaan on oltava kiinnostunut omasta alasta ja kirjallisuudesta hyvien asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitojen ohella. Palvelun kehittämisideoissa korostuivat kirjasuositusten sujuvampi hyödyntäminen, markkinointi sekä palautteen kerääminen.
Lukuopaspalvelua voidaan hyödyntää muussa kirjastotyössä jakamalla lukuoppaiden tekemiä kirjasuosituslistoja muille asiakkaille, kierrättämällä tehtyjä vinkkejä lukuoppaiden kesken sekä kokoamalla suositelluista kirjoista kirjanäyttelyn. Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää ja esitellä sen kautta kirjaston lukuopaspalvelua. Kohdennetun markkinoinnin avulla palvelua voidaan tarjota esimerkiksi yhdistyksille ja työyhteisöille. Asiakaspalautetta palvelun onnistumisesta voi kerätä joko siihen tarkoitukseen suunnitellun sovelluksen avulla tai lähettämällä käyttäjälle sähköpostitse palautelomakkeen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että kirjastojen lukuopaspalvelu on erinomainen keino edistää lukutaitoa sekä lukemista. Parhaassa tapauksessa asiakkaat saavat henkilökohtaisen lukuopaspalvelun myötä itselleen uuden ja merkityksellisen harrastuksen, sillä lukemisella on suuri terveyttä ja hyvinvointia lisäävä vaikutus. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita tälle työlle voisivat olla lukuopaspalvelun markkinoinnin suunnittelu, tapahtuman järjestäminen tai palvelun käyttäjien kokemusten kartoittaminen.