Alussa oli kynähame : Vaate koreografisen työskentelyn lähtökohtana
Karjalainen, Jenni (2016)
Karjalainen, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716423
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on taiteellinen tutkimus, jossa kartoitan vaatteen käyttöä ja sen mahdollisuuksia sekä rajoitteita koreografisessa työskentelyssä. Pukulähtöisyys on koreografisena menetelmänä varsin vähän käytetty. Halusin hyödyntää opinnäytetyössä puvustuksellista osaamistani ja tutkia vaatteen vaikutusta teoksen liikekieleen ja dramaturgiaan. Työni tavoitteena oli löytää pukulähtöisen työskentelytavan keskeisimmät elementit.
Teostyöskentelyn lähtökohtana toimi kynähame. Kynähameen ominaisuudet ja siitä syntyneet mielikuvat kuljettivat teosta kerronnallisuuden kautta kohti valmista teosta. Pukee-tanssiteos toteutettiin yhteistoiminnallisesti nelihenkisen työryhmän voimin lukuvuonna 2014–2015 ja ensiesitettiin kesällä 2015.
Pukulähtöisessä koreografiassa näkökulma valittuun vaatteeseen luo teoksen sisällön. Vaate välittää erilaisia sanattomia viestejä, joita voi hyödyntää koreografisessa työskentelyssä kehiteltäessä esimerkiksi liikesanastoa, roolihahmoa, kohtauksen teemaa tai teoksen juonta. Vaatteen ominaisuudet vaikuttavat puettavuuteen ja käytettävyyteen ja näin ollen myös liikkeeseen. Vaatteen ominaisuudet voivat rajoittaa liikettä tai johdattaa sitä tiettyyn suuntaan, joten koreografian teko on hyvä aloittaa valitun vaatteen ominaisuuksien testaamisella.
Rudolf Labanin luoman liikeanalyysin avulla on mahdollista tunnistaa yksittäisiä liikkeen elementtejä ja niiden yhteyksiä. Valitsin Pukee-tanssiteoksesta analysoitavakseni 42 sekunnin osion, joka jakautuu 56 liikkeeseen. Tarkastelen viittä liikkeen elementtiä: kehoa, muodon symmetriaa, tasojen käyttöä, liikkeen rytmiä ja motorisia perustoimintoja. Eleillä on suuri rooli valitun koreografiaosion liikesanastossa. Kynähame haastaa tanssijan sitoen jalkoja yhteen ja vieden liikkeen painopisteen käsiin. Erityisesti alatasossa liikkeen mahdollistumiseen tarvitaan useamman kehonosan yhtäaikaista käyttöä.
Kynähame tanssiteoksen lähtökohtana tarjosi mielenkiintoisen näkökulman teostyöskentelyyn ja avasi pukulähtöisen menetelmän mahdollisuuksia. Vaatteen vaikutusten tarkastelu Labanin liikeanalyysimenetelmällä syvensi oppimisprosessia entisestään. Toivon tutkimuksestani olevan hyötyä niille, jotka ovat kiinnostuneita käyttämään pukulähtöisyyttä koreografisena menetelmänä.
Teostyöskentelyn lähtökohtana toimi kynähame. Kynähameen ominaisuudet ja siitä syntyneet mielikuvat kuljettivat teosta kerronnallisuuden kautta kohti valmista teosta. Pukee-tanssiteos toteutettiin yhteistoiminnallisesti nelihenkisen työryhmän voimin lukuvuonna 2014–2015 ja ensiesitettiin kesällä 2015.
Pukulähtöisessä koreografiassa näkökulma valittuun vaatteeseen luo teoksen sisällön. Vaate välittää erilaisia sanattomia viestejä, joita voi hyödyntää koreografisessa työskentelyssä kehiteltäessä esimerkiksi liikesanastoa, roolihahmoa, kohtauksen teemaa tai teoksen juonta. Vaatteen ominaisuudet vaikuttavat puettavuuteen ja käytettävyyteen ja näin ollen myös liikkeeseen. Vaatteen ominaisuudet voivat rajoittaa liikettä tai johdattaa sitä tiettyyn suuntaan, joten koreografian teko on hyvä aloittaa valitun vaatteen ominaisuuksien testaamisella.
Rudolf Labanin luoman liikeanalyysin avulla on mahdollista tunnistaa yksittäisiä liikkeen elementtejä ja niiden yhteyksiä. Valitsin Pukee-tanssiteoksesta analysoitavakseni 42 sekunnin osion, joka jakautuu 56 liikkeeseen. Tarkastelen viittä liikkeen elementtiä: kehoa, muodon symmetriaa, tasojen käyttöä, liikkeen rytmiä ja motorisia perustoimintoja. Eleillä on suuri rooli valitun koreografiaosion liikesanastossa. Kynähame haastaa tanssijan sitoen jalkoja yhteen ja vieden liikkeen painopisteen käsiin. Erityisesti alatasossa liikkeen mahdollistumiseen tarvitaan useamman kehonosan yhtäaikaista käyttöä.
Kynähame tanssiteoksen lähtökohtana tarjosi mielenkiintoisen näkökulman teostyöskentelyyn ja avasi pukulähtöisen menetelmän mahdollisuuksia. Vaatteen vaikutusten tarkastelu Labanin liikeanalyysimenetelmällä syvensi oppimisprosessia entisestään. Toivon tutkimuksestani olevan hyötyä niille, jotka ovat kiinnostuneita käyttämään pukulähtöisyyttä koreografisena menetelmänä.