KUNDNÖJDHETSUNDERSÖKNING Frisörsalong PointCut vid YA!
Häggqvist, Sofie (2016)
Häggqvist, Sofie
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716419
Tiivistelmä
Mitt intresse för konsumentbeteeende och kundvård ledde mig in på att göra en kundnöjdhetsundersökning. Även mitt intresse för frisörbranschen gjorde att jag ville koppla ihop mitt slutarbete med denna. Slutligen blev ämnet för min undersökning kundnöjdheten vid övningssalongen PointCut vid Yrkesakademin YA! i vasa. Ändamålet med undersökningen är att för PointCuts del undersöka vad deras kunder anser om servicen vid salongen. Teorin som ligger till grund för undersökningen har till stor del sin grund i marknadsföring. Bl.a. tjänste- och relationsmarknadsföring, tjänstekvalitét, world-of-mouth och marknadsföringsmixen. Undersökningen vid YA! gjordes genom att respondenterna efter sitt besök vid PointCut fick fylla i en pappersenkät. Resultatet av undersökningen visar att PointCuts kunder överlag är väldigt tillfredställda med servicen. My interest in consumer behavior and customer care led me to do a customer satisfaction survey. Also my interest in hairdressing industry made me interested in connecting my thesis to it. Finally the subject of my study became customer satisfaction at the salon PointCut at Yrkesakademin YA! in Vaasa. The purpose of the survey is to examine what PointCuts customers think of the service at the salon. The fundamental theory in this thesis is marketing. Service- and relationship marketing, service quality, world-of-mouth and the marketing mix are among others theories which this thesis is based on. The respondents had to fill in a paper questionnaire after their visit at the salon. The results of the survey shows that the PointCut customers generally are very satisfied with the service at the salon.