Pois tieltä! : kuljettajien näkökyvyn arviointi näönseulonnan avulla
Bapiiri, Jähja; Kolari, Mira; Lukkarila, Mariana (2016)
Bapiiri, Jähja
Kolari, Mira
Lukkarila, Mariana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on suomalaisten kuljettajien näkökyky ja täyttyvätkö näkökyvylle asetetut ajonäkövaatimukset. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka koostui teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin ajokorttidirektiiviä, suomalaista ajokorttilainsäädäntöä, näkemisen osa-alueita, Trafin arviointiohjeita lääkäreille ja aiheeseen liittyviä aikaisempien tutkimusten tuloksia. Työn yhteydessä toteutettiin myös seulontatutkimus, jonka tutkimusjoukko koostui 114 tutkittavasta kuljettajasta. Tuloksia analysoitiin ja niitä verrattiin Optisen alan tiedotuskeskuskuksen (OAT) järjestämään liikennenäkötutkimukseen vuonna 2002 ja vuonna 2004 ja 2007 toteutettuihin näkökatsastuksiin.
Seulontatutkimuksen perusteella yhteensä kolme (2,6 %) kuljettajaa ei täyttänyt oman ajokorttiluokkansa näöntarkkuusvaatimuksia. Näöntarkkuuden alentumisen ja ikääntymisen välillä havaittiin tilastollisesti melkein merkitsevä korrelaatio (p = 0,026). Lisäksi kuudella (5,2 %) raskaan liikenteen kuljettajalla oli merkittävästi alentunut kontrastinäkö, minkä johdosta ajokorttivaatimukset eivät välttämättä täyttyneet. Kontrastiherkkyyden alentumisen ja ikääntymisen välinen korrelaatio oli tulosten perusteella tilastollisesti merkitsevä (p = 0,003). Tutkimustulosten perusteella ja väestön ikääntymisestä johtuen voitiin olettaa, että tulevaisuudessa liikenteessä on määrällisesti enemmän kuljettajia, jotka eivät täytä oman ajokorttiluokkansa lakiin perustuvia näkövaatimuksia.
Moni kuljettaja ei huomaa vähitellen tapahtuvaa muutosta näkökyvyssään ja on näin ollen tietämätön siitä, että ajokorttilain näkövaatimukset eivät enää täyty hänen kohdallaan. Ajoterveyden merkitys liikenneturvallisuuden kannalta kasvaa suomalaisen väestön ikääntyessä ja iäkkäiden kuljettajien määrän kasvaessa. Optikoiden ammattitaitoa näkemisen ammattilaisina tulisi hyödyntää liikennenäkemistä koskevissa kysymyksissä.
Seulontatutkimuksen perusteella yhteensä kolme (2,6 %) kuljettajaa ei täyttänyt oman ajokorttiluokkansa näöntarkkuusvaatimuksia. Näöntarkkuuden alentumisen ja ikääntymisen välillä havaittiin tilastollisesti melkein merkitsevä korrelaatio (p = 0,026). Lisäksi kuudella (5,2 %) raskaan liikenteen kuljettajalla oli merkittävästi alentunut kontrastinäkö, minkä johdosta ajokorttivaatimukset eivät välttämättä täyttyneet. Kontrastiherkkyyden alentumisen ja ikääntymisen välinen korrelaatio oli tulosten perusteella tilastollisesti merkitsevä (p = 0,003). Tutkimustulosten perusteella ja väestön ikääntymisestä johtuen voitiin olettaa, että tulevaisuudessa liikenteessä on määrällisesti enemmän kuljettajia, jotka eivät täytä oman ajokorttiluokkansa lakiin perustuvia näkövaatimuksia.
Moni kuljettaja ei huomaa vähitellen tapahtuvaa muutosta näkökyvyssään ja on näin ollen tietämätön siitä, että ajokorttilain näkövaatimukset eivät enää täyty hänen kohdallaan. Ajoterveyden merkitys liikenneturvallisuuden kannalta kasvaa suomalaisen väestön ikääntyessä ja iäkkäiden kuljettajien määrän kasvaessa. Optikoiden ammattitaitoa näkemisen ammattilaisina tulisi hyödyntää liikennenäkemistä koskevissa kysymyksissä.