Ortoptiset harjoitteet osana optikon työtä : verkkokurssi ortoptisen hoitojakson toteuttamisesta optikoiden täydennyskoulutukseen
Heinonen, Antti; Leppänen, Emma; Rissanen, Sanna (2016)
Heinonen, Antti
Leppänen, Emma
Rissanen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää selkeä ja työelämää palveleva verkkokurssi ortoptisista harjoitteista ja ortoptisen hoitojakson toteutuksesta. Kurssi on tarkoitettu jo valmistuneille optikoille täydennyskoulutusmateriaaliksi, mutta sitä voidaan hyödyntää myös tutkinto-opiskelun opiskelumateriaalina.
Opinnäytetyö koostuu verkkokurssista ja opinnäytetyöraportista. Raporttiosassa kuvataan verkkokurssin rakennetta, teknistä toteutusta ja visuaalista ilmettä. Raportissa kerrotaan opinnäytetyön prosessista ja esitellään kurssin koekäytöstä saatua palautetta. Verkkokurssi tarjoaa tietoa ortoptisista harjoitteista ja ortoptisen hoitojakson toteutuksesta. Kurssilla opiskellaan lisäksi ortoptisiin harjoitteisiin olennaisesti liittyvää teoriaa. Kurssin opetusmateriaali on koostettu aihealueittain oppitunneiksi, joiden välissä on monivalintatehtäviä. Oppitunnit sisältävät erilaisia aineistoja, kuten kuvia, grafiikkaa ja videoita. Osaamisen arviointia ja täydennyskoulutuspisteiden hakemista varten suoritetaan kurssin päätteeksi case-analyysiin perustuva monivalintakysymyksistä koostuva tentti. Kurssista saatavien täydennyskoulutuspisteiden määräksi on alustavasti arvioitu kolme.
Verkkokurssin sisällöllisen päätöksenteon tueksi teetettiin kurssin kohderyhmällä heidän toiveitaan ja tarpeitaan kartoittava, monivalintakysymyksiä ja avoimia tekstikenttiä sisältävä verkkokysely. Kyselyn tuloksia analysoidaan ja esitellään opinnäytetyöraportissa ja analyysin avulla perustellaan verkkokurssin toteutuksessa tehtyjä valintoja. Verkkokurssin sisältö perustuu ortoptiikkaa ja binokulariteettia käsittelevään kirjallisuuteen. Tämän lisäksi kerättiin ortoptisti Tuula Kääriäisen haastattelun avulla.
Kurssi on tarpeellinen ja ajankohtainen, koska katseluympäristömme muuttuu digitalisaation myötä koko ajan lähipainotteisemmaksi. Tämän kehityksen johdosta optikot kohtaavat työssään yhä enemmän erilaisista lähityöongelmista kärsiviä asiakkaita. Ortoptisilla harjoitteilla voidaan auttaa näitä asiakkaita. Toiveena on, että kurssi rohkaisee optikoita hyödyntämään ortoptisia harjoitteita työssään aktiivisemmin. Kurssin toivotaan myös osaltaan kannustavan verkkokouluttautumiseen ja vastavuoroisesti mielekkäiden verkkomateriaalien tuottamiseen jatkossa.
Opinnäytetyö koostuu verkkokurssista ja opinnäytetyöraportista. Raporttiosassa kuvataan verkkokurssin rakennetta, teknistä toteutusta ja visuaalista ilmettä. Raportissa kerrotaan opinnäytetyön prosessista ja esitellään kurssin koekäytöstä saatua palautetta. Verkkokurssi tarjoaa tietoa ortoptisista harjoitteista ja ortoptisen hoitojakson toteutuksesta. Kurssilla opiskellaan lisäksi ortoptisiin harjoitteisiin olennaisesti liittyvää teoriaa. Kurssin opetusmateriaali on koostettu aihealueittain oppitunneiksi, joiden välissä on monivalintatehtäviä. Oppitunnit sisältävät erilaisia aineistoja, kuten kuvia, grafiikkaa ja videoita. Osaamisen arviointia ja täydennyskoulutuspisteiden hakemista varten suoritetaan kurssin päätteeksi case-analyysiin perustuva monivalintakysymyksistä koostuva tentti. Kurssista saatavien täydennyskoulutuspisteiden määräksi on alustavasti arvioitu kolme.
Verkkokurssin sisällöllisen päätöksenteon tueksi teetettiin kurssin kohderyhmällä heidän toiveitaan ja tarpeitaan kartoittava, monivalintakysymyksiä ja avoimia tekstikenttiä sisältävä verkkokysely. Kyselyn tuloksia analysoidaan ja esitellään opinnäytetyöraportissa ja analyysin avulla perustellaan verkkokurssin toteutuksessa tehtyjä valintoja. Verkkokurssin sisältö perustuu ortoptiikkaa ja binokulariteettia käsittelevään kirjallisuuteen. Tämän lisäksi kerättiin ortoptisti Tuula Kääriäisen haastattelun avulla.
Kurssi on tarpeellinen ja ajankohtainen, koska katseluympäristömme muuttuu digitalisaation myötä koko ajan lähipainotteisemmaksi. Tämän kehityksen johdosta optikot kohtaavat työssään yhä enemmän erilaisista lähityöongelmista kärsiviä asiakkaita. Ortoptisilla harjoitteilla voidaan auttaa näitä asiakkaita. Toiveena on, että kurssi rohkaisee optikoita hyödyntämään ortoptisia harjoitteita työssään aktiivisemmin. Kurssin toivotaan myös osaltaan kannustavan verkkokouluttautumiseen ja vastavuoroisesti mielekkäiden verkkomateriaalien tuottamiseen jatkossa.