Varaosamyyntityön ammatillinen koulutus ja sen kehitystarve
Aalto, Esko; Danielson, Aksel (2016)
Aalto, Esko
Danielson, Aksel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716385
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa puolueeton ja ennakkoluuloton tutkimus varaosatyön ammatillisesta koulutuksesta ja sen kehitystarpeesta. Insinöörityön on tilannut HMV-Systems Oy, joka toimii itsenäisenä kouluttajana ja koulutuksen kehittäjänä yhteistyössä oppilaitosten ja automaahantuojien kanssa.
Insinöörityössä käsitellään varaosamyyjän ammatillista koulutusta ja tutkitaan, miten tätä koulutusta voitaisiin kehittää.
Ensimmäiseksi työssä käsitellään varaosamyyjän koulutusta yleisesti. Tässä osiossa avataan autoalan perustutkintoa sekä varaosamyynnin osaamisalaa. Osiossa esitellään arvostelukriteerit ja kaikki oleellinen, mitä tutkintoon kuuluu.
Toisessa osiossa tutkitaan itse aihetta. Koko koulutusta ei ole tarkoitus uudistaa, vaan etsiä tämänhetkisestä koulutuksesta pääkohdat, joihin työssä tullaan keskittymään. Tähän osioon kuuluu myös kaksi kyselyä, jotka toteutettiin alalla jo työskenteleville henkilöille sekä toinen alaa opiskeleville henkilöille. Kyselyissä kartoitettiin, mitä ammattilaiset pitävät tärkeinä asioina töissä ja mitä opiskelijat haluaisivat työharjoittelu- ym. kokemustensa pohjalta opiskella enemmän.
Viimeisessä kappaleessa tutkimuksista saadut vastaukset on koottu yhteen ja niitä verrataan toisiinsa. Kävikin ilmi, että sekä työtä tekevät henkilöt, että alaa opiskelevat pitivät likimain samoja asioita tärkeinä. Tärkeimmiksi asioiksi tutkimusten mukaan osoittautuivat autotekninen tuntemus, huoltoprosessin tunteminen, kielet, varastotyö ja myyntitaito. Vähäpätöisimpinä pidettiin autosähkötekniikkaa, autoalan lakien ja säädösten tuntemista, yrittäjyyttä sekä rengas- ja vannemyyntiä.
Insinöörityössä käsitellään varaosamyyjän ammatillista koulutusta ja tutkitaan, miten tätä koulutusta voitaisiin kehittää.
Ensimmäiseksi työssä käsitellään varaosamyyjän koulutusta yleisesti. Tässä osiossa avataan autoalan perustutkintoa sekä varaosamyynnin osaamisalaa. Osiossa esitellään arvostelukriteerit ja kaikki oleellinen, mitä tutkintoon kuuluu.
Toisessa osiossa tutkitaan itse aihetta. Koko koulutusta ei ole tarkoitus uudistaa, vaan etsiä tämänhetkisestä koulutuksesta pääkohdat, joihin työssä tullaan keskittymään. Tähän osioon kuuluu myös kaksi kyselyä, jotka toteutettiin alalla jo työskenteleville henkilöille sekä toinen alaa opiskeleville henkilöille. Kyselyissä kartoitettiin, mitä ammattilaiset pitävät tärkeinä asioina töissä ja mitä opiskelijat haluaisivat työharjoittelu- ym. kokemustensa pohjalta opiskella enemmän.
Viimeisessä kappaleessa tutkimuksista saadut vastaukset on koottu yhteen ja niitä verrataan toisiinsa. Kävikin ilmi, että sekä työtä tekevät henkilöt, että alaa opiskelevat pitivät likimain samoja asioita tärkeinä. Tärkeimmiksi asioiksi tutkimusten mukaan osoittautuivat autotekninen tuntemus, huoltoprosessin tunteminen, kielet, varastotyö ja myyntitaito. Vähäpätöisimpinä pidettiin autosähkötekniikkaa, autoalan lakien ja säädösten tuntemista, yrittäjyyttä sekä rengas- ja vannemyyntiä.