Elisa Live -palvelu : Laajentuminen Ison-Britannian markkinoilla
Heimolinna, Rami (2016)
Heimolinna, Rami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Elisan liiketoimintatiimille tietoa, joka liittyy Elisa Live -palvelun vuonna 2015 alkaneeseen kansainväliseen laajentumiseen. Työn tavoitteita olivat asiakasymmärryksen lisääminen ja tiedon kerääminen Elisan kilpailijoista valitussa myyntikanavassa Amazon-verkkokaupassa.
Teoriaosuudessa selvitettiin kilpailutekijöitä, markkinointiviestintää ja kansainvälistymistä. Nykytilanneanalyysissä tutkittiin Isoa-Britanniaa markkina-alueena ja Amazon-verkkokaupan toimintaa. Lisäksi Elisan palvelua ja tuotetta vertailtiin sen pahimpiin kilpailijoihin. Aineistoa kerättiin Amazon-verkkokaupasta ja osittain käytettiin asiakaskyselyn tu-loksia.
Nykytilanneanalyysissä selvisi, että Amazon-verkkokaupan kivikovassa kilpailussa erottau-tuminen muun muassa brandilla, tuotteilla ja Amazonin asiakasarvioilla auttaa menestymään. Elisan tuotteen lähes ainoa erottautumiskyky on ollut hinta, ja Elisan brandi on tun-tematon kohdemarkkinalla. Elisa on kuitenkin vahvoilla Amazonin asiakasarvioissa, vaikka arvioiden keskiarvon suunta on ollut hieman laskeva. Elisa ei ole pystynyt tunnistamaan kohderyhmiä tarkasti tehdäkseen kohdennettua markkinointiviestintää ja markkinointitoimenpiteet eivät ole olleet riittävän suuruisia ja monipuolisia.
Johtopäätöksinä todettiin, että valittu myyntikanava on tuonut mukanaan omat rajoituksensa ja etunsa, ja se määrittelee myös markkinointia ja asiakassegmenttejä. Elisan tulisi etsiä tarkkoja kohderyhmiä ja hyödyntää markkinoinnissa myös sosiaalista mediaa ja nykyaikaisia markkinoinnin keinoja. Täydentääkseen asiakassegmenttien tavoitettavuutta, Elisan tulisi ottaa käyttöön muitakin myyntikanavia.
Ratkaisuehdotuksissa ehdotettiin erilaisia skenaarioita siitä, kuinka palvelun laajentumista tulisi jatkaa keskittymällä joko tuotejohtajuuteen, asiakkaisiin tai brandiin. Suositeltujen toimenpiteiden ja ehdotusten edellytyksiä kartoitettiin. Suosituksia listattiin myös muita yrityksiä varten, jotka pohtivat Amazonia jakelukanavaksi.
Teoriaosuudessa selvitettiin kilpailutekijöitä, markkinointiviestintää ja kansainvälistymistä. Nykytilanneanalyysissä tutkittiin Isoa-Britanniaa markkina-alueena ja Amazon-verkkokaupan toimintaa. Lisäksi Elisan palvelua ja tuotetta vertailtiin sen pahimpiin kilpailijoihin. Aineistoa kerättiin Amazon-verkkokaupasta ja osittain käytettiin asiakaskyselyn tu-loksia.
Nykytilanneanalyysissä selvisi, että Amazon-verkkokaupan kivikovassa kilpailussa erottau-tuminen muun muassa brandilla, tuotteilla ja Amazonin asiakasarvioilla auttaa menestymään. Elisan tuotteen lähes ainoa erottautumiskyky on ollut hinta, ja Elisan brandi on tun-tematon kohdemarkkinalla. Elisa on kuitenkin vahvoilla Amazonin asiakasarvioissa, vaikka arvioiden keskiarvon suunta on ollut hieman laskeva. Elisa ei ole pystynyt tunnistamaan kohderyhmiä tarkasti tehdäkseen kohdennettua markkinointiviestintää ja markkinointitoimenpiteet eivät ole olleet riittävän suuruisia ja monipuolisia.
Johtopäätöksinä todettiin, että valittu myyntikanava on tuonut mukanaan omat rajoituksensa ja etunsa, ja se määrittelee myös markkinointia ja asiakassegmenttejä. Elisan tulisi etsiä tarkkoja kohderyhmiä ja hyödyntää markkinoinnissa myös sosiaalista mediaa ja nykyaikaisia markkinoinnin keinoja. Täydentääkseen asiakassegmenttien tavoitettavuutta, Elisan tulisi ottaa käyttöön muitakin myyntikanavia.
Ratkaisuehdotuksissa ehdotettiin erilaisia skenaarioita siitä, kuinka palvelun laajentumista tulisi jatkaa keskittymällä joko tuotejohtajuuteen, asiakkaisiin tai brandiin. Suositeltujen toimenpiteiden ja ehdotusten edellytyksiä kartoitettiin. Suosituksia listattiin myös muita yrityksiä varten, jotka pohtivat Amazonia jakelukanavaksi.