Varainkeruun ja tunnettavuuden kehittämissuunnitelma - Case Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistys Ry
Vauhkala, Janina (2016)
Vauhkala, Janina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdis-tyksen varainkeruuta ja tunnettavuutta sekä markkinointia. Tutkimuksen avulla haluttiin saada kuva siitä, minkälainen Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistyksen tunnettavuus on tällä hetkellä sekä saada ideoita markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisuudesta, internetlähteistä ja haastattelulla, liittyen nonprofit-organisaatioihin, markkinointiin ja varainkeruuseen. Markkinointiaineistoa löytyi paljon, mutta nonprofit-organisaatioihin ja varainkeruuseen liittyvien lähteiden löytäminen oli vaikeaa. Lähteitä pyrittiin kuitenkin käyttämään mahdollisimman monipuolisesti teoriaosiossa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kysely julkaistiin Kemin Facebook-sivuilla saaden kyselyyn 50 vastausta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman raportointia ja Microsoft Office Excelin kuvioita apuna käyttäen.
Tutkimuksen mukaan suurin osa Kemin ja sen lähikuntien asukkaista tietää, mikä Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistys on, mutta vain puolet tietää kuinka yhdistyksen toimintaa voidaan tukea ja siihen voidaan osallistua. Vain 38 prosenttia vastanneista tietää kuinka Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistyksen jäseneksi voi liittyä. Vastaajien keskuudessa parhaimmat markkinointikanavat Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistykselle olisivat Facebook- ja lehti-mainonta.
Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisuudesta, internetlähteistä ja haastattelulla, liittyen nonprofit-organisaatioihin, markkinointiin ja varainkeruuseen. Markkinointiaineistoa löytyi paljon, mutta nonprofit-organisaatioihin ja varainkeruuseen liittyvien lähteiden löytäminen oli vaikeaa. Lähteitä pyrittiin kuitenkin käyttämään mahdollisimman monipuolisesti teoriaosiossa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kysely julkaistiin Kemin Facebook-sivuilla saaden kyselyyn 50 vastausta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman raportointia ja Microsoft Office Excelin kuvioita apuna käyttäen.
Tutkimuksen mukaan suurin osa Kemin ja sen lähikuntien asukkaista tietää, mikä Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistys on, mutta vain puolet tietää kuinka yhdistyksen toimintaa voidaan tukea ja siihen voidaan osallistua. Vain 38 prosenttia vastanneista tietää kuinka Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistyksen jäseneksi voi liittyä. Vastaajien keskuudessa parhaimmat markkinointikanavat Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistykselle olisivat Facebook- ja lehti-mainonta.