Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taidetoiminta nuoren subjektiuden tukena

Häkli, Kia (2016)

 
Avaa tiedosto
ont_2.11.pdf (391.0Kt)
Lataukset: 


Häkli, Kia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on nuorten subjektiuden tukeminen taidetoiminnan avulla. Tämän monimuotoisen opinnäytetyön puitteissa toteutettiin taidetoimintaa lapsille ja nuorille suunnatussa yhteisökeskuksessa Albaniassa. Yhteistyötahona opinnäytetyöprosessissa toimi kansainvälisen hyväntekeväisyysjärjestön Caritaksen rahoittama lasten ja nuorten yhteisökeskus. Albanian pääkaupungissa Tiranassa sijaitseva keskus järjestää toimintaa lähialueella asuville romani- ja egyptiläisvähemmistöihin kuuluville lapsille ja nuorille.

Lapset voivat tehdä keskuksessa koulutehtäviään sekä osallistua henkilökunnan järjestämiin aktiviteetteihin kuten askarteluun, kuvataidetoimintaan, peleihin ja leikkeihin. Keskus on lapsille turvallinen ajanviettopaikka, jossa he voivat tavata vertaisiaan. Keskuksessa kävijät on jaettu iän mukaan aamu- ja iltapäiväryhmiin. Osana opinnäytetyötä toteutettu taidetoiminta suunnattiin nuorille, ja se koostui kuudesta toiminnallisesta ryhmäkerrasta. Toiminnan suunnittelua ja toteutusta ohjasivat sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet sekä kuvataideterapeuttisen Therapeutic Thematic Arts Programming:n menetelmät.

TTAP on terapeuttisen virkistystoiminnan ja luovan taideterapian periaatteita yhdistävä menetelmä, joka on kehitetty ikääntyneiden aikuisten hoidon ja kuntoutuksen kaikkiin vaiheisiin ja muotoihin. Nuorille suunnattu taidetoiminta sai vaikutteita menetelmän vaiheittaisuudesta, temaattisuudesta ja sisällöistä. TTAP-menetelmää on mahdollista soveltaa eri kohderyhmille sosiaalialan työssä. Ryhmä ja toiminnalle asetetut tavoitteet tulee ottaa huomioon toiminnan suunnittelussa.

Sosiokulttuurisen innostamisen teoria soveltui hyvin albanialaisnuorten taidetoiminnan viitoittajaksi. Nuorten rohkaisu monipuoliseen osallistumiseen, ja siten kestävän tulevaisuuden luomiseen, on tärkeää. Opinnäytetyön teoriaperusta linkittyy toteutettuun taidetoimintaan, mistä muodostuu teorian ja käytännön vuoropuhelu. Ryhmäkertojen yhteydessä esitelty teoria osoittaa toiminnan yhteyksiä subjektiuden tukemiseen. Ryhmäkerroille asetetut subjektiuden teoriaan yhdistyvät osatavoitteet saavutettiin. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että subjektiuden tukeminen onnistui taidetoiminnan avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste