Taidetoiminta nuoren subjektiuden tukena
Häkli, Kia (2016)
Häkli, Kia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on nuorten subjektiuden tukeminen taidetoiminnan avulla. Tämän monimuotoisen opinnäytetyön puitteissa toteutettiin taidetoimintaa lapsille ja nuorille suunnatussa yhteisökeskuksessa Albaniassa. Yhteistyötahona opinnäytetyöprosessissa toimi kansainvälisen hyväntekeväisyysjärjestön Caritaksen rahoittama lasten ja nuorten yhteisökeskus. Albanian pääkaupungissa Tiranassa sijaitseva keskus järjestää toimintaa lähialueella asuville romani- ja egyptiläisvähemmistöihin kuuluville lapsille ja nuorille.
Lapset voivat tehdä keskuksessa koulutehtäviään sekä osallistua henkilökunnan järjestämiin aktiviteetteihin kuten askarteluun, kuvataidetoimintaan, peleihin ja leikkeihin. Keskus on lapsille turvallinen ajanviettopaikka, jossa he voivat tavata vertaisiaan. Keskuksessa kävijät on jaettu iän mukaan aamu- ja iltapäiväryhmiin. Osana opinnäytetyötä toteutettu taidetoiminta suunnattiin nuorille, ja se koostui kuudesta toiminnallisesta ryhmäkerrasta. Toiminnan suunnittelua ja toteutusta ohjasivat sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet sekä kuvataideterapeuttisen Therapeutic Thematic Arts Programming:n menetelmät.
TTAP on terapeuttisen virkistystoiminnan ja luovan taideterapian periaatteita yhdistävä menetelmä, joka on kehitetty ikääntyneiden aikuisten hoidon ja kuntoutuksen kaikkiin vaiheisiin ja muotoihin. Nuorille suunnattu taidetoiminta sai vaikutteita menetelmän vaiheittaisuudesta, temaattisuudesta ja sisällöistä. TTAP-menetelmää on mahdollista soveltaa eri kohderyhmille sosiaalialan työssä. Ryhmä ja toiminnalle asetetut tavoitteet tulee ottaa huomioon toiminnan suunnittelussa.
Sosiokulttuurisen innostamisen teoria soveltui hyvin albanialaisnuorten taidetoiminnan viitoittajaksi. Nuorten rohkaisu monipuoliseen osallistumiseen, ja siten kestävän tulevaisuuden luomiseen, on tärkeää. Opinnäytetyön teoriaperusta linkittyy toteutettuun taidetoimintaan, mistä muodostuu teorian ja käytännön vuoropuhelu. Ryhmäkertojen yhteydessä esitelty teoria osoittaa toiminnan yhteyksiä subjektiuden tukemiseen. Ryhmäkerroille asetetut subjektiuden teoriaan yhdistyvät osatavoitteet saavutettiin. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että subjektiuden tukeminen onnistui taidetoiminnan avulla.
Lapset voivat tehdä keskuksessa koulutehtäviään sekä osallistua henkilökunnan järjestämiin aktiviteetteihin kuten askarteluun, kuvataidetoimintaan, peleihin ja leikkeihin. Keskus on lapsille turvallinen ajanviettopaikka, jossa he voivat tavata vertaisiaan. Keskuksessa kävijät on jaettu iän mukaan aamu- ja iltapäiväryhmiin. Osana opinnäytetyötä toteutettu taidetoiminta suunnattiin nuorille, ja se koostui kuudesta toiminnallisesta ryhmäkerrasta. Toiminnan suunnittelua ja toteutusta ohjasivat sosiokulttuurisen innostamisen periaatteet sekä kuvataideterapeuttisen Therapeutic Thematic Arts Programming:n menetelmät.
TTAP on terapeuttisen virkistystoiminnan ja luovan taideterapian periaatteita yhdistävä menetelmä, joka on kehitetty ikääntyneiden aikuisten hoidon ja kuntoutuksen kaikkiin vaiheisiin ja muotoihin. Nuorille suunnattu taidetoiminta sai vaikutteita menetelmän vaiheittaisuudesta, temaattisuudesta ja sisällöistä. TTAP-menetelmää on mahdollista soveltaa eri kohderyhmille sosiaalialan työssä. Ryhmä ja toiminnalle asetetut tavoitteet tulee ottaa huomioon toiminnan suunnittelussa.
Sosiokulttuurisen innostamisen teoria soveltui hyvin albanialaisnuorten taidetoiminnan viitoittajaksi. Nuorten rohkaisu monipuoliseen osallistumiseen, ja siten kestävän tulevaisuuden luomiseen, on tärkeää. Opinnäytetyön teoriaperusta linkittyy toteutettuun taidetoimintaan, mistä muodostuu teorian ja käytännön vuoropuhelu. Ryhmäkertojen yhteydessä esitelty teoria osoittaa toiminnan yhteyksiä subjektiuden tukemiseen. Ryhmäkerroille asetetut subjektiuden teoriaan yhdistyvät osatavoitteet saavutettiin. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että subjektiuden tukeminen onnistui taidetoiminnan avulla.