Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelumuotoilijan käsikirja: Avainmittaus

Wallenius, Anna (2016)

Avaa tiedosto
Wallenius_Anna.pdf (6.772Mt)
Lataukset: 


Wallenius, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317070
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni päätavoitteena oli tutustuttaa lukija palvelumuotoilussa käytettävään avainmittaukseen ja sen hyötyihin suunnitteluprosessissa. Avainmittaus on liiketaloudessa yleisesti käytetty työkalu todentamaan tavoitteita ja seuraamaan niiden toteutumista. Palvelumuotoilijan työkaluna avainmittaus kuitenkin toimii laaja-alaisemmin; avainmittauksen avulla palvelumuotoilija ei vain seuraa tavoitteiden toteutumista, vaan etsii aktiivisesti suunniteltavalle tuotteelle ratkaisuvaihtoehtoja ja osallistaa loppukäyttäjiä. Avainmittauksen tavoitteena on toteuttaa lopputuotos, joka toimii halutulla tavalla sen aidossa toimintaympäristössä.

Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä palvelumuotoilutoimisto Palmun kanssa. Palmu on tukenut opinnäytetyöprosessia ja tutustuttanut minut palvelumuotoilijan avainmittaukseen. Työskentelin Palmulla opinnäytetyötä kirjoittaessa palvelumuotoilijana. Työnimenä toiminut “Palvelumuotoilijan käsikirja: Avainmittaus” jäi valmiin opinnäytetyön otsikoksi, koska se kuvaa hyvin opinnäytetyön kantavaa ajatusta: antaa palvelumuotoilussa käytettävän avainmittauksen perustiedot ja palvelumuotoilutoimisto Palmun käytännön vinkit, jotta lukija voi itsenäisesti jatkaa aiheeseen syvemmin tutustumista.

Opinnäytetyön onnistumiseksi perehdyin liiketoiminnan avainmittausta käsitteleviin teoksiin ja palvelumuotoilijan työkaluihin, joilla hän testaa suunnitelman toimivuutta loppukäyttäjien ja sidosryhmien keskuudessa. Tietoa löytyi muun muassa kirjallisuudesta, palvelumuotoilun artikkeleista ja aihetta sivuavista tutkimuksista. Lisäksi peilasin kerättyä tietoa palvelumuotoilun työtapoihin ja keskusteluihin Palmun työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi helppolukuinen teos avainmittauksesta, jota palvelumuotoilija voi hyödyntää suunnittelutyössä.

Avainsanat: Avainmittari, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, prototypointi
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste