Luontokasvatus Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa. Lämsänjärven päiväkoti - Metsämörri kutsuu, Savotta-Aukion päiväkoti - Toiminnallinen metsäesiopetus
Jääskelä, Maria; Meuronen, Niina (2016)
Jääskelä, Maria
Meuronen, Niina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617640
Tiivistelmä
Sosionomi (ylempi AMK) - tutkintoon liittyvän opinnäytetyön kautta tuomme kasvattajalle uusia mahdollisuuksia käyttää luontokasvatusta varhaiskasvatuksessa. Työskentelemme molemmat Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajana. Syksyllä 2015 kumpikin tutkimuksessa olleista päiväkodeista aloitti uuden toimintamallin luontokasvatukseen liittyen. Toinen ryhmä Lämsänjärven päiväkodissa aloitti metsämörritoiminnan ja toinen ryhmä Savotta-aukion päiväkodissa aloitti toiminnallisen metsäesiopetuksen. Esimiehemme olivat työmme toimeksiantajina ja erilaisten keskustelujen pohjalta päätimme tutkia ja hakea lisää tietoa kasvattajalle kuinka käyttää luon-tokasvatusta työssään.
Tavoitteenamme on kertoa kuinka luonto itsessään voi tarjota enemmän vain olemassa olollaan ja kuinka helppoa on saada lapsi kokemaan ja oppimaan uutta enemmän luonnossa hänen omien ideoidensa ja mielenkiintonsa kautta. Kasvattaja tulee samalla saamaan enemmän teoriatietoa ymmärtääkseen luontokasvatuksen periaatteita ja myös tietoa kuinka käyttää sitä näiden metodien avulla, joita tässä työssä esittelemme. Haluamme myös saada kasvattajan innostumaan luontokasvatuksesta niin, että hän kiinnostuisi kouluttamaan itseään. Käsittelemme tässä työssä kummankin työpaikkamme näkökulmista sekä teoreettisen viitekehyksen merkityksellisimpien aiheiden osalta luontokasvatuksen eri osa-alueita. Kerromme varhaiskasvatusta koskevista laeista ja varhaiskasvatuksen historiasta.
Esittelemme työmme keskipisteessä olevaa metsämörritoimintaa sekä metsäesiopetusta. Perehdymme lapsilähtöisen toiminnan ja kasvatuskumppanuuden mahdollisuuksiin, sekä tuomme esille tutkimuksemme kautta lasten ääntä toiminnan havainnoinnin keinoin. Mitä luonto antaa oppimisympäristönä ja miten luontoa voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa? Miten luontosuhteen kehittyminen vaikuttaa hyvinvointiin? Miten lasten ideat ja lapsilähtöisyys vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja edesauttaa lapsen osallisuutta? Onko laadukas varhaiskasvatus lapsilähtöistä vai aikuisen johdattelemaa pedagogista toimintaa? Kaikki nämä kysymykset yhdessä luovat opinnäytteemme pohjan, rakenteen ja lopputuloksen. Tätä työtä tehtiin toimintatutkimuksen kautta kyselyiden ja haastattelujen avulla sekä lapsiryhmissä havainnointia tehden. Tulosten kautta saatiin selville asiakasperheiden kiinnostus ja tyytyväisyys luontokasvatukseen, luonnossa tapahtuvan oppimisen mielekkyys sekä lasten vilpitön ja innostunut luonnossa leikkimisen ja tutkimisen riemu.
Asiasanat: varhaiskasvatus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys, osallisuus
Tavoitteenamme on kertoa kuinka luonto itsessään voi tarjota enemmän vain olemassa olollaan ja kuinka helppoa on saada lapsi kokemaan ja oppimaan uutta enemmän luonnossa hänen omien ideoidensa ja mielenkiintonsa kautta. Kasvattaja tulee samalla saamaan enemmän teoriatietoa ymmärtääkseen luontokasvatuksen periaatteita ja myös tietoa kuinka käyttää sitä näiden metodien avulla, joita tässä työssä esittelemme. Haluamme myös saada kasvattajan innostumaan luontokasvatuksesta niin, että hän kiinnostuisi kouluttamaan itseään. Käsittelemme tässä työssä kummankin työpaikkamme näkökulmista sekä teoreettisen viitekehyksen merkityksellisimpien aiheiden osalta luontokasvatuksen eri osa-alueita. Kerromme varhaiskasvatusta koskevista laeista ja varhaiskasvatuksen historiasta.
Esittelemme työmme keskipisteessä olevaa metsämörritoimintaa sekä metsäesiopetusta. Perehdymme lapsilähtöisen toiminnan ja kasvatuskumppanuuden mahdollisuuksiin, sekä tuomme esille tutkimuksemme kautta lasten ääntä toiminnan havainnoinnin keinoin. Mitä luonto antaa oppimisympäristönä ja miten luontoa voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa? Miten luontosuhteen kehittyminen vaikuttaa hyvinvointiin? Miten lasten ideat ja lapsilähtöisyys vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja edesauttaa lapsen osallisuutta? Onko laadukas varhaiskasvatus lapsilähtöistä vai aikuisen johdattelemaa pedagogista toimintaa? Kaikki nämä kysymykset yhdessä luovat opinnäytteemme pohjan, rakenteen ja lopputuloksen. Tätä työtä tehtiin toimintatutkimuksen kautta kyselyiden ja haastattelujen avulla sekä lapsiryhmissä havainnointia tehden. Tulosten kautta saatiin selville asiakasperheiden kiinnostus ja tyytyväisyys luontokasvatukseen, luonnossa tapahtuvan oppimisen mielekkyys sekä lasten vilpitön ja innostunut luonnossa leikkimisen ja tutkimisen riemu.
Asiasanat: varhaiskasvatus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys, osallisuus