Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luontokasvatus Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa. Lämsänjärven päiväkoti - Metsämörri kutsuu, Savotta-Aukion päiväkoti - Toiminnallinen metsäesiopetus

Jääskelä, Maria; Meuronen, Niina (2016)

 
Avaa tiedosto
OpinnayteJaaskelaMeuronen2016.pdf (2.217Mt)
Lataukset: 


Jääskelä, Maria
Meuronen, Niina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617640
Tiivistelmä
Sosionomi (ylempi AMK) - tutkintoon liittyvän opinnäytetyön kautta tuomme kasvattajalle uusia mahdollisuuksia käyttää luontokasvatusta varhaiskasvatuksessa. Työskentelemme molemmat Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajana. Syksyllä 2015 kumpikin tutkimuksessa olleista päiväkodeista aloitti uuden toimintamallin luontokasvatukseen liittyen. Toinen ryhmä Lämsänjärven päiväkodissa aloitti metsämörritoiminnan ja toinen ryhmä Savotta-aukion päiväkodissa aloitti toiminnallisen metsäesiopetuksen. Esimiehemme olivat työmme toimeksiantajina ja erilaisten keskustelujen pohjalta päätimme tutkia ja hakea lisää tietoa kasvattajalle kuinka käyttää luon-tokasvatusta työssään.

Tavoitteenamme on kertoa kuinka luonto itsessään voi tarjota enemmän vain olemassa olollaan ja kuinka helppoa on saada lapsi kokemaan ja oppimaan uutta enemmän luonnossa hänen omien ideoidensa ja mielenkiintonsa kautta. Kasvattaja tulee samalla saamaan enemmän teoriatietoa ymmärtääkseen luontokasvatuksen periaatteita ja myös tietoa kuinka käyttää sitä näiden metodien avulla, joita tässä työssä esittelemme. Haluamme myös saada kasvattajan innostumaan luontokasvatuksesta niin, että hän kiinnostuisi kouluttamaan itseään. Käsittelemme tässä työssä kummankin työpaikkamme näkökulmista sekä teoreettisen viitekehyksen merkityksellisimpien aiheiden osalta luontokasvatuksen eri osa-alueita. Kerromme varhaiskasvatusta koskevista laeista ja varhaiskasvatuksen historiasta.

Esittelemme työmme keskipisteessä olevaa metsämörritoimintaa sekä metsäesiopetusta. Perehdymme lapsilähtöisen toiminnan ja kasvatuskumppanuuden mahdollisuuksiin, sekä tuomme esille tutkimuksemme kautta lasten ääntä toiminnan havainnoinnin keinoin. Mitä luonto antaa oppimisympäristönä ja miten luontoa voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa? Miten luontosuhteen kehittyminen vaikuttaa hyvinvointiin? Miten lasten ideat ja lapsilähtöisyys vaikuttaa toiminnan suunnitteluun ja edesauttaa lapsen osallisuutta? Onko laadukas varhaiskasvatus lapsilähtöistä vai aikuisen johdattelemaa pedagogista toimintaa? Kaikki nämä kysymykset yhdessä luovat opinnäytteemme pohjan, rakenteen ja lopputuloksen. Tätä työtä tehtiin toimintatutkimuksen kautta kyselyiden ja haastattelujen avulla sekä lapsiryhmissä havainnointia tehden. Tulosten kautta saatiin selville asiakasperheiden kiinnostus ja tyytyväisyys luontokasvatukseen, luonnossa tapahtuvan oppimisen mielekkyys sekä lasten vilpitön ja innostunut luonnossa leikkimisen ja tutkimisen riemu.

Asiasanat: varhaiskasvatus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys, osallisuus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste