Asenteen ja motivaation merkitys lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa
Litmanen, Riikka (2016)
Litmanen, Riikka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asenteen ja motivaation merkitystä lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimuksella oli tarkoitus tuoda esille päiväkotityössä tarvittavan sensitiivisyyden ja oikeanlaisen asennoitumisen merkitystä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää lastentarhanopettajien kokemuksien kautta hyvän vuorovaikutussuhteen syntymisen elementtejä, sekä miten vahvasti työntekijän motivaatio ja asenne ovat siihen kytköksissä.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen, ja se toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna viidessä eri päiväkodissa toimivalle lastentarhanopettajalle. Haastattelut purettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimustuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla. Teoreettinen viitekehys käsittelee John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriaa, Mary Ainsworthin tunnetuksi tekemiä kiintymyssuhdemalleja, sitoutuneen aikuisen elementtejä sekä työmotivaatiota ja –asennetta ja mitä ne tarkoittavat päiväkotimaailmassa.
Tutkimustulokset osoittavat asenteen ja motivaation olevan tärkeä tekijä hyvän vuorovaikutussuhteen syntymisessä. Lastentarhanopettajat kokivat näiden olevan vahvasti yhteydessä aikuisen herkkyyteen toimia lapsen kannalta parhaalla tavalla erilaisissa tilanteissa. Erityisesti nämä korostuvat non-verbaalisessa toiminnassa, jolla saattaa olla suurikin vaikutus lapsen toimintaan. Motivaation ja asenteen laadun koettiin olevan vahvasti yhteydessä tiimin toiminnan sujuvuuteen ja tiimin ollessa toimiva, myös lapsiin kohdistuvaa yksilöllistä huomiointia pystytään kehittämään positiivisempaan suuntaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen, ja se toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna viidessä eri päiväkodissa toimivalle lastentarhanopettajalle. Haastattelut purettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tutkimustuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla. Teoreettinen viitekehys käsittelee John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriaa, Mary Ainsworthin tunnetuksi tekemiä kiintymyssuhdemalleja, sitoutuneen aikuisen elementtejä sekä työmotivaatiota ja –asennetta ja mitä ne tarkoittavat päiväkotimaailmassa.
Tutkimustulokset osoittavat asenteen ja motivaation olevan tärkeä tekijä hyvän vuorovaikutussuhteen syntymisessä. Lastentarhanopettajat kokivat näiden olevan vahvasti yhteydessä aikuisen herkkyyteen toimia lapsen kannalta parhaalla tavalla erilaisissa tilanteissa. Erityisesti nämä korostuvat non-verbaalisessa toiminnassa, jolla saattaa olla suurikin vaikutus lapsen toimintaan. Motivaation ja asenteen laadun koettiin olevan vahvasti yhteydessä tiimin toiminnan sujuvuuteen ja tiimin ollessa toimiva, myös lapsiin kohdistuvaa yksilöllistä huomiointia pystytään kehittämään positiivisempaan suuntaan.