Lapsen suun terveydentilan arvio – videomateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille
Määttä, Annukka; Kangasharju, Anita (2016)
Määttä, Annukka
Kangasharju, Anita
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817940
Tiivistelmä
Terveydenhoitaja on yksi lastenneuvolan keskeisimmistä toimijoista. Terveydenhoitaja tapaa lapsen tämän neuvolauran aikana noin 16 kertaa, joista vähintään viisi tehdään yhteistyössä lääkärin kanssa. Näissä määräaikaistarkastuksissa seurataan lapsen kehitystä ja kasvua. Myös suun terveys on osa lapsen yleisterveyttä ja hyvinvointia. Siksi osassa määräaikaistarkastuksista tehdään myös lapsen suun terveydentilan arvio, joka koostuu suun terveyteen liittyvästä terveysneuvonnasta ja lapsen suuhun katsomisesta.
Haurisen, Mattilan & Tepsan vuonna 2014 tekemässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa ilmeni, ettei suun terveydenhoidon opetus ole terveydenhoitajaopiskelijoiden mielestä riittävää työelämää varten. Tutkimus tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyöprojektimme tavoitteena oli tuottaa laadukas ja käytännönläheinen videomateriaali lapsen suun terveydentilan arvion tekemisestä lastenneuvolassa. Videomateriaali luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja sitä hyödynnetään ensisijaisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Videon aiheita olivat lapsen suun tutkiminen, hampaiden puhkeaminen, hampaiden harjaus, fluorihammastahnan käyttö, ruokavalio, ksylitolin käyttö, mutans streptokokki –bakteerin tarttuminen, karies, tutin käyttö ja tuttipullon käyttö.
Opinnäytetyömme sisälsi lähdemateriaaliin perehtymisen, sekä tietoperustan ja projektisuunnitelman tekemisen. Videomateriaalin tuottamista varten kirjoitimme kuvakäsikirjoituksen, minkä jälkeen kuvasimme ja editoimme videon. Projektin tuloksena oli terveydenhoitajaopiskelijoille tehty videomateriaali lapsen suun terveydentilan arvion tekemisestä.
Videomateriaalia käytetään suun terveydenhoidon opetusmateriaalin tukena Oulun ammattikorkeakoulussa.
Haurisen, Mattilan & Tepsan vuonna 2014 tekemässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa ilmeni, ettei suun terveydenhoidon opetus ole terveydenhoitajaopiskelijoiden mielestä riittävää työelämää varten. Tutkimus tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyöprojektimme tavoitteena oli tuottaa laadukas ja käytännönläheinen videomateriaali lapsen suun terveydentilan arvion tekemisestä lastenneuvolassa. Videomateriaali luovutettiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja sitä hyödynnetään ensisijaisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Videon aiheita olivat lapsen suun tutkiminen, hampaiden puhkeaminen, hampaiden harjaus, fluorihammastahnan käyttö, ruokavalio, ksylitolin käyttö, mutans streptokokki –bakteerin tarttuminen, karies, tutin käyttö ja tuttipullon käyttö.
Opinnäytetyömme sisälsi lähdemateriaaliin perehtymisen, sekä tietoperustan ja projektisuunnitelman tekemisen. Videomateriaalin tuottamista varten kirjoitimme kuvakäsikirjoituksen, minkä jälkeen kuvasimme ja editoimme videon. Projektin tuloksena oli terveydenhoitajaopiskelijoille tehty videomateriaali lapsen suun terveydentilan arvion tekemisestä.
Videomateriaalia käytetään suun terveydenhoidon opetusmateriaalin tukena Oulun ammattikorkeakoulussa.