Hissu Hiiren soiva metsä : Asukaspuiston musiikkiviikko soivan sadun keinoin
Ilola, Kukka-Maaria (2016)
Ilola, Kukka-Maaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817919
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esittelen Kirkkonummen kunnan Kannonkolon asukaspuistossa toteutettua musiikkiviikkoa. Toteutin musiikkiviikon pitämällä aamupäivisin soivan satutuokion sekä soitinrakennusta. Lapsiperheet saivat osallistua toimintaan kuunnellen ja nauttien musiikkielämyksistä tai olla aktiivisesti mukana luomassa satua ja toteuttamassa musiikkia. Soitinpaja oli koko viikon läsnä, joten muulloinkin paikalle saapuneet asiakkaat pystyivät hyödyntämään sitä. Musiikkiviikon työpajat huipentuivat perjantaiaamupäivän tuokioon, jossa viikon aikana muodostunut soiva satu kerrattiin alusta loppuun laulaen, liikkuen ja soittaen.
Perehdyin asukaspuistoon musiikkipedagogin mahdollisena työkenttänä. Musiikkiviikon tavoitteena oli antaa asukaspuistolle ideoita ja aineistoa musiikkitoiminnan järjestämiseen. Musiikkiviikon toiminnan ydinajatuksena oli asukaspuiston asiakas- ja lapsilähtöisyyden huomioiminen. Käsittelen opinnäytetyössä satuja ja tarinoita musiikkipedagogin työvälineinä. Pohdin muiden taidealojen mahdollista hyödyntämistä musiikkipedagogin työssä. Avaan projektin tavoitteita tarkemmin näihin lähtökohtiin pohjautuen ja arvioin projektin onnistumista palautekeskustelun, asiakaspalautteen sekä päiväkirjamerkintöjen pohjalta.
Musiikkiviikon aikana luotiin soiva satu, joka jäi asukaspuiston ja kunnan muiden varhaiskasvatuspalveluiden käytettäväksi. Soitinrakennusohjeet jäivät asukaspuiston henkilökunnan ja asiakkaiden hyödynnettäväksi, joten asukaspuistossa on ollut mahdollisuus hyödyntää soitinrakennusta musiikkiviikon jälkeen.
Asukaspuisto toimii lapsiperheiden kohtaamispaikkana, jossa on mahdollista kohdata samassa elämäntilanteessa olevia perheitä. Asukaspuisto tarjoaa myös kotihoidossa oleville lapsille mahdollisuuden osallistua varhaiskasvatukseen. Asukaspuistotoiminta on maksutonta matalan kynnyksen toimintaa, joten se on merkittävä paikka myös musiikkikasvatuksen toteuttamiseen.
Perehdyin asukaspuistoon musiikkipedagogin mahdollisena työkenttänä. Musiikkiviikon tavoitteena oli antaa asukaspuistolle ideoita ja aineistoa musiikkitoiminnan järjestämiseen. Musiikkiviikon toiminnan ydinajatuksena oli asukaspuiston asiakas- ja lapsilähtöisyyden huomioiminen. Käsittelen opinnäytetyössä satuja ja tarinoita musiikkipedagogin työvälineinä. Pohdin muiden taidealojen mahdollista hyödyntämistä musiikkipedagogin työssä. Avaan projektin tavoitteita tarkemmin näihin lähtökohtiin pohjautuen ja arvioin projektin onnistumista palautekeskustelun, asiakaspalautteen sekä päiväkirjamerkintöjen pohjalta.
Musiikkiviikon aikana luotiin soiva satu, joka jäi asukaspuiston ja kunnan muiden varhaiskasvatuspalveluiden käytettäväksi. Soitinrakennusohjeet jäivät asukaspuiston henkilökunnan ja asiakkaiden hyödynnettäväksi, joten asukaspuistossa on ollut mahdollisuus hyödyntää soitinrakennusta musiikkiviikon jälkeen.
Asukaspuisto toimii lapsiperheiden kohtaamispaikkana, jossa on mahdollista kohdata samassa elämäntilanteessa olevia perheitä. Asukaspuisto tarjoaa myös kotihoidossa oleville lapsille mahdollisuuden osallistua varhaiskasvatukseen. Asukaspuistotoiminta on maksutonta matalan kynnyksen toimintaa, joten se on merkittävä paikka myös musiikkikasvatuksen toteuttamiseen.