dc.contributor.author | Simes, Elina | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-29T07:19:48Z | |
dc.date.available | 2016-11-29T07:19:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016112817839 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/118275 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni tarkastelee lapsilähtöisyyden ja toiminnanohjauksen merkitystä musiikkileikkikoulun opetuksessa. Esittelen yhden, helposti lähestyttävän työtavan, joka innostaa lapsia ja siirtää päätäntävaltaa opettajalta oppijoille.
Opinnäytetyöni perustana on 3-5-vuotiaiden lasten musiikkileikkikouluryhmässä tapahtunut työprosessi. Se alkoi tarpeesta saada opetustilanteisiin rakennetta. Lähtötilanne ei ollut musiikin oppimiselle suotuisa: musiikkileikkikouluryhmän lapset eivät mielestäni kokeneet olevansa vastuussa siitä, kuinka opetustuokiot sujuvat. Kahdeksan musiikkileikkikoulutunnin ajan kestävä prosessi pyrki luomaan lapsille tunteen siitä, että he voivat vaikuttaa siihen, mitä heidän harrastuksessaan tapahtuu. Prosessissa käytin työvälineenä erilaisia toimintoja kuvaavia kuvakortteja. Työni tärkein aineisto on näiden kahdeksan opetustunnin videomateriaali. Lisäksi perustelen työtäni lapsen toimijuutta, lapsilähtöisyyttä, dialogisuutta ja itsesäätelyä käsittelevillä kirjallisilla lähteillä.
Työprosessin analysoinnin ja lähdemateriaalin tutkimisen avulla olen tullut siihen lopputulokseen, että oppijalähtöinen opettaminen ja lasten ideoiden kuunteleminen sekä tukevat lapsen kehitystä ja oppimista, että auttavat opettajaa jaksamaan työssään. Kuvakorttien käyttäminen tunnin suunnittelun välineenä antoi lapsille väylän vaikuttaa tunnin kulkuun ja teki oppilailleni näkyväksi musiikkileikkikoulussa käytössä olevat musiikilliset työtavat. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita tästä vaikutusmahdollisuudesta. Opettajan roolini muuttui kaaoksenkesyttäjästä kohti opetustilanteen kannattelijaa. Opinnäytetyöni on auttanut minua jäsentämään lapsilähtöisyyden käsitettä, sekä opettanut minulle paljon siitä, millainen opettajuuteni käyttöteoria on.
Uskon, että opinnäytetyöni kiinnostaa muita varhaisiän musiikkikasvatusta opiskelevia, tulevia musiikkileikkikoulun opettajia. Ryhmätilanteiden ymmärtäminen on loputon työsarka, ja kaikki aloittavat opettajat painivat sen kanssa. Opinnäytetyöni osoittaa, että lähtökohdiltaan hankalasta ryhmästä voi saada otteen, kun lasten ideat ovat läsnä ja lapset kokevat olevansa tärkeitä ja aktiivisia toimijoita omassa harrastuksessaan. | fi |
dc.description.abstract | This study explores the role of child-centered approach and children’s executive functions in the context of music playschool. I present the method of using image cards as a way to inspire the children, help the children to concentrate on the lesson and to transfer some of the decision-making from the music playschool teacher to the children.
The study is based on a process that took place in a music playschool group of children aged 3 to 5 years. The process started from the need of structure and form in the lessons. My music playschool students were easily distracted and I found it difficult to engage them. I was seeking for ways to help the children take responsibility for their actions. During eight sessions, I strove to make the children feel that they had an impact on the content of the music lessons. In the process, I used image cards that represented the different methods of working with music – singing, playing, listening, drawing and moving to the music. The most important data for the study is the video material recorded during the eight lessons. The references included literature on child-centered learning, self-regulation and sensitivity in tuition.
After analysing the process and researching the literature, I have come to the result that child-centered tuition not only supports music learning and the development of the children, but also makes the work of the teacher easier. Using image cards as a lesson design tool gave the children a way to influence their music lessons and visualized the different approaches to music learning. The children accepted the offered responsibility with great interest and enthusiasm. During the process, my role as a teacher changed dramatically from the exhausted entertainer into a sensitive supporter of the group. The study has given me an insight into the foundation of my own teachership and has helped me to analyse and understand the concept of child-centered tuition.
I believe that the study generates interest among my fellow early childhood music educators. All of us who teach groups of pre-schoolers are struggling with similar challenges. The study proves that a music playschool group with difficulties can be tamed, if the children are being heard, and they feel that their role as a member of the group is important. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Mitä tänään tapahtuu? : Lasten itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen musiikkileikkikoulussa kuvakorttien avulla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/201 | - |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | lapsilähtöisyys | - |
dc.subject.keyword | oppijalähtöisyys | - |
dc.subject.keyword | muskari | - |
dc.subject.keyword | musiikkileikkikoulu | - |
dc.subject.keyword | minäkuva | - |
dc.subject.keyword | kuvakortit | - |
dc.subject.keyword | itsesäätely | - |
dc.subject.keyword | toiminnanohjaus | - |
dc.subject.keyword | motivaatio | - |
dc.subject.keyword | toimijuus | - |
dc.subject.specialization | Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | - |
dc.subject.discipline | Musiikin tutkinto-ohjelma | - |