Veikkausliigan katsojatutkimus kaudella 2015
Liski, Samu (2016)
Liski, Samu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918003
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa jalkapallon miesten pääsarjan eli Veikkausliigan katsojatutkimus sarjakaudella 2015. Tutkimuksen avulla pyrittiin luomaan Veikkausliigan katsojaprofiili ja selvittämään esimerkiksi otteluissa käymiseen ja niissä viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa hyödylllistä aineistoa Veikkausliigan ja sen seurojen käyttöön. Lisäksi tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä, joiden perusteella laadittiin kehitysehdotuksia. Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna urheilumarkkinointiin ja asiakkuuden vaiheisiin liittyvää teoriatietoa.
Tutkimukseen haluttiin riittävän suuri otoskoko, joten siinä hyödynnettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Internet-kyselynä toteutettu tutkimus tehtiin heinäkuussa 2015. Kysely julkaistiin Veikkausliigan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyyn saatiin yhteensä 270 vastausta. Vastaajista 87,7 prosenttia oli miehiä. Iältään vastaajat olivat 15-64-vuotiaita. Peräti 85,4 prosenttia vastaajista käy Veikkausliigan otteluissa vähintään kerran kaudessa. Suurin osa heistä on joko muutamassa ottelussa käyviä satunaiskävijöitä tai lähes kaikissa otteluissa käyviä sitoutuneita seuraajia.
Vastausten perusteella kysely tavoitti ensisijaisesti Veikkausliigasta kiinnostuneita vastaajia, mikä otettiin huomioon tulosten perusteelta tehdyistä johtopäätöksistä. Monille vastaajille ottelut ovat urheiluviihteen lisäksi myös sosiaalisia tapahtumia. Tärkeimmäksi tapahtumien viihtyvyyteen vaikuttavaksi tekijäksi nousi kyselyssä stadionin tunnelma.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa hyödylllistä aineistoa Veikkausliigan ja sen seurojen käyttöön. Lisäksi tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä, joiden perusteella laadittiin kehitysehdotuksia. Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna urheilumarkkinointiin ja asiakkuuden vaiheisiin liittyvää teoriatietoa.
Tutkimukseen haluttiin riittävän suuri otoskoko, joten siinä hyödynnettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Internet-kyselynä toteutettu tutkimus tehtiin heinäkuussa 2015. Kysely julkaistiin Veikkausliigan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Kyselyyn saatiin yhteensä 270 vastausta. Vastaajista 87,7 prosenttia oli miehiä. Iältään vastaajat olivat 15-64-vuotiaita. Peräti 85,4 prosenttia vastaajista käy Veikkausliigan otteluissa vähintään kerran kaudessa. Suurin osa heistä on joko muutamassa ottelussa käyviä satunaiskävijöitä tai lähes kaikissa otteluissa käyviä sitoutuneita seuraajia.
Vastausten perusteella kysely tavoitti ensisijaisesti Veikkausliigasta kiinnostuneita vastaajia, mikä otettiin huomioon tulosten perusteelta tehdyistä johtopäätöksistä. Monille vastaajille ottelut ovat urheiluviihteen lisäksi myös sosiaalisia tapahtumia. Tärkeimmäksi tapahtumien viihtyvyyteen vaikuttavaksi tekijäksi nousi kyselyssä stadionin tunnelma.