Lukemisen merkitys lapsen positiivisen mielenterveyden edistäjänä : kirjallisuuskatsaus
Jaakkola, Mira; Remander, Lea (2016)
Jaakkola, Mira
Remander, Lea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918101
Tiivistelmä
Mielen hyvinvointi koostuu monesta osatekijästä ja pohja sille luodaan jo hyvin varhaisessa lapsuusiässä. Lapsena koetut positiiviset, mielenterveyttä tukevat ja edistävät asiat vaikuttavat läpi elämän.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ääneen lukemisen merkitystä 3-5-vuotiaiden lasten positiivisen mielenterveyden edistäjänä. Opinnäytetyö oli osana hanketta, joka oli suunniteltu yhdessä Kymenlaakson ammattikoulun kanssa. Hankkeen tavoitteena oli löytää toimintamalleja ja kehittää 3-5-vuotiaiden lasten positiivista mielenterveyttä tuke-via välineitä.
Toteutimme työmme kuvaavana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysymyksenä oli selvittää, millainen yhteys on ääneen lukemisella lapselle positiivisen mielenterveyden edistäjänä. Tarkoituksena oli tuottaa aineistoa jota voi käyttää hyödyksi perhetyössä perheen ohjauksessa, alan opiskelijoiden ja ammattilaisten materiaalina. Aineistosta on hyötyä myös lapsiperheille. Aineistomme koostui kahdeksasta kansainvälisestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia. Etsimme vastausta siihen, miten lukeminen vaikuttaa vuorovaikutukseen lapsen ja vanhemman välillä, kielelliseen kehitykseen, oppimiseen ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Hankkimamme teoriatiedon pohjalta näillä on tärkeä merkitys positiivista mielenterveyttä tukevina ja lisäävinä tekijöinä.
Aineistosta kävi ilmi että positiivista mielenterveyttä tukevat osa-alueet olivat oppiminen, kognitiiviset taidot, kielen kehitys ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Kaikki artikkelit tukivat lapselle ääneen lukemisen merkitystä positiivisen mielenterveyden edistäjänä ulottuen laajalti lapsen elämänalueisiin ja olivat lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukena ja edistäjänä.
Ääneen lukemisella lapselle on merkittäviä positiivisia vaikutuksia kauaskantoisesti. Vaikutukset ulottuvat kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen ja antavat pohjan terveelle itsetunnolle, uuden oppimiselle ja onnistumisille. Nämä asiat rakentavat lapsen persoonallisuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja tuovat iloa lapsen elämään. Koko perhe hyötyy yhteisistä lukuhetkistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ääneen lukemisen merkitystä 3-5-vuotiaiden lasten positiivisen mielenterveyden edistäjänä. Opinnäytetyö oli osana hanketta, joka oli suunniteltu yhdessä Kymenlaakson ammattikoulun kanssa. Hankkeen tavoitteena oli löytää toimintamalleja ja kehittää 3-5-vuotiaiden lasten positiivista mielenterveyttä tuke-via välineitä.
Toteutimme työmme kuvaavana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimuskysymyksenä oli selvittää, millainen yhteys on ääneen lukemisella lapselle positiivisen mielenterveyden edistäjänä. Tarkoituksena oli tuottaa aineistoa jota voi käyttää hyödyksi perhetyössä perheen ohjauksessa, alan opiskelijoiden ja ammattilaisten materiaalina. Aineistosta on hyötyä myös lapsiperheille. Aineistomme koostui kahdeksasta kansainvälisestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia. Etsimme vastausta siihen, miten lukeminen vaikuttaa vuorovaikutukseen lapsen ja vanhemman välillä, kielelliseen kehitykseen, oppimiseen ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Hankkimamme teoriatiedon pohjalta näillä on tärkeä merkitys positiivista mielenterveyttä tukevina ja lisäävinä tekijöinä.
Aineistosta kävi ilmi että positiivista mielenterveyttä tukevat osa-alueet olivat oppiminen, kognitiiviset taidot, kielen kehitys ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Kaikki artikkelit tukivat lapselle ääneen lukemisen merkitystä positiivisen mielenterveyden edistäjänä ulottuen laajalti lapsen elämänalueisiin ja olivat lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukena ja edistäjänä.
Ääneen lukemisella lapselle on merkittäviä positiivisia vaikutuksia kauaskantoisesti. Vaikutukset ulottuvat kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen ja antavat pohjan terveelle itsetunnolle, uuden oppimiselle ja onnistumisille. Nämä asiat rakentavat lapsen persoonallisuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja tuovat iloa lapsen elämään. Koko perhe hyötyy yhteisistä lukuhetkistä.