dc.contributor.author | Hyvönen, Elina | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-30T06:11:01Z | |
dc.date.available | 2016-11-30T06:11:01Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2016112918187 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/118488 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni tarkoituksena on laatia oululaiselle 110-vuotiaalle uimaseuralle Oulun Uinti 1906 ry:lle viestintäsuunnitelma. Seuralle ei ole aikaisemmin vastaavanlaista suunnitelmaa tehty ja vies-tinnässä on havaittu kehittämisen kohteita. Toimeksiantajan toiveen mukaan päädyttiin suunnitel-massa keskittymään erityisesti seuran jäsenille ja osa-aikaisille valmentajille viestimiseen. Myös tiedonkeruumenetelmien avulla saadut tulokset osoittivat kehittämisen paikan olevan sisäisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää seuran kokonaisvaltaista viestintää. Sisäisessä viestinnässä tavoitteena on supistaa käytössä olevia kanavia, korostaa lä-pinäkyvyyttä, selkeyttää viestinnän hierarkiaa ja panostaa tarkempaan kohdennukseen. Viestintä-suunnitelma laadittiin yhdessä seuran urheilutoimenjohtajan sekä muutamien työntekijöiden ja jä-senten kanssa.
Teoriaosuus koostuu toimiala esittelystä, viestinnän nykytilan kartoittamisesta, viestinnän suunnit-telusta rekisteröidyssä yhdistyksessä, ulkoisen ja sisäisen viestinnän tasoista sekä digitaalisesta viestinnästä. Teoriaperusta luo pohjaa viestintäsuunnitelmassa hyödynnetyille ratkaisuille. Opin-näytetyö on menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuloksena kehitetään käytännön toimintoja. Tiedonkeruumenetelmiksi valittiin havainnointi, avainhenkilön haastattelu, verkkokysely ja työpajatoiminta. Havainnoimalla kartoitettiin yhdistyksen ulkoisen viestinnän ratkaisuja. Verkko-kyselyn avulla luotiin kattava nykytilan määritys seuran ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä sekä työyhteisöviestinnästä eri kohderyhmien näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotteena laaditussa viestintäsuunnitelmassa kehotetaan seuraa selkeyttämään viestinnän organisointia, kohdentamaan viestintää tarkemmin sekä korostamaan läpinäkyvyyttä ja seuran arvoja. Viestintäsuunnitelma etenee kohderyhmäkohtaisesti, mikä auttaa toteuttamaan koh-dennetumpaa viestintää. Seuran toiminnan kehitystä ajatellen, seuran tulee sitoutua noudattamaan viestintäsuunnitelmaa ja seurata viestintäsuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen toimivuutta erilai-silla välineillä. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to create a communication plan for a 110-year-old swimming club
Oulun Uinti 1906 ry. The association has not had any communication plan before, even though
some targets for development have been noticed. Especially the communication plan focuses on
developing communication to members and part-time coaches. In addition, the findings show that
the internal communication needs to be developed. The aim of this thesis is to clarify and harmonies
the ways of communication. This communication plan has been made in a co-operation with club’s
supervisor, some workers and members.
The theoretical background consists of introducing the field of operation, surveying the state of
communication, planning communication in a registered association, determining the internal and
operative communication levels as well as digital communication. The theoretical framework creates
background for the choices which have been made in communication plan. This thesis is a
project-base thesis. The information for this communication plan was gathered through observation,
interviewing a key person, survey and workshop. Choices of external communication were
examined through observation. The online survey was used to define the present situation of the
internal and external communication as well as the communication of the work community.
Based on the findings, recommendations were made for the club to clarify the organization of their
communications, to focus on targeting as well as to emphasize transparency and their values in
the communication. Communication plan addresses each target group which helps users to have
more targeted communication. When it comes to the club’s development, they need to commit
themselves to complying with the communication plan and to monitoring the functionality of the
choices using different tools. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Viestintäsuunnitelma Pohjois-Suomen suurimmalle uimaseuralle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2131 | - |
dc.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Digitaalinen viestintä | - |
dc.subject.keyword | sisäinen viestintä | - |
dc.subject.keyword | työyhteisöviestintä | - |
dc.subject.keyword | ulkoinen viestintä | - |
dc.subject.keyword | viestintä | - |
dc.subject.keyword | yhdis-tystoiminta | - |
dc.subject.specialization | Liiketoimintaosaamisen suuntautumisvaihtoehto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.discipline | Liiketalouden tutkinto-ohjelma | - |