Alaraajatrauman kuvantaminen : suunnitelma CareMe-simulaatiopelin sisällöstä
Koskinen, Inka-Maria; Holli, Mira (2016)
Koskinen, Inka-Maria
Holli, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018272
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman digitalisaatiohanketta. Työn tarkoituksena on luoda lonkan traumakuvantamista käsittelevä osuus CareMe- simulaatiopeliin. Opetuspelin tarkoitus on olla työväline,
joka auttaa vapauttamaan opettajien resursseja ja oppilaitoksen tiloja opiskelijan voidessa kerrata aihetta itsenäisesti. Opiskelijalle oppimispeli on työväline, jonka kanssa opittavia asioita voi käydä läpi uudenlaisella tavalla.
CareMe on monivalintapeli, joka lähtee liikkeelle potilastapauksen esittelyllä. Pelissä käydään läpi natiivikuvantamisen eri vaiheet ennen ja jälkeen varsinaisen kuvanoton. Pelaajan tulee poimia olennaiset tiedot lähetteestä, huomioida, mitä pyydetyssä kuvassa tulee näkyä ja huomioida fiktiivisen potilaan erityistarpeet.
Teoriapohjaksi työssä käsitellään laajasti traumakuvantamista sekä erilaisia alaraajavammoja. Kuvantamisen lisäksi työ sisältää pienen katsauksen videopelien kautta oppimiseen ja oppimispelien taustaan.
CareMe-pelin on kehittänyt start-up yritys Practigame Oy. Peliin on luoto erilaisia potilastapauksia, jotka on suunnattu lähinnä sairaan- ja ensihoitajaopiskelijoille. Röntgenhoitajaopiskelijoita varten on suunniteltu peliosuus keuhkokuvantamisesta, mutta varsinaiseen peliin sitä ei ole vielä tämän opinnäytetyön tekohetkenä viety.
Seuraava askel olisi luoda suunnitelman pohjalta osuus varsinaiseen peliin ja luoda sinne ympäristö röntgenkuvausta varten. Tämän jälkeen peliin voitaisiin suunnitella lisää erilaisia röntgenkuvausta käsitteleviä osioita.
joka auttaa vapauttamaan opettajien resursseja ja oppilaitoksen tiloja opiskelijan voidessa kerrata aihetta itsenäisesti. Opiskelijalle oppimispeli on työväline, jonka kanssa opittavia asioita voi käydä läpi uudenlaisella tavalla.
CareMe on monivalintapeli, joka lähtee liikkeelle potilastapauksen esittelyllä. Pelissä käydään läpi natiivikuvantamisen eri vaiheet ennen ja jälkeen varsinaisen kuvanoton. Pelaajan tulee poimia olennaiset tiedot lähetteestä, huomioida, mitä pyydetyssä kuvassa tulee näkyä ja huomioida fiktiivisen potilaan erityistarpeet.
Teoriapohjaksi työssä käsitellään laajasti traumakuvantamista sekä erilaisia alaraajavammoja. Kuvantamisen lisäksi työ sisältää pienen katsauksen videopelien kautta oppimiseen ja oppimispelien taustaan.
CareMe-pelin on kehittänyt start-up yritys Practigame Oy. Peliin on luoto erilaisia potilastapauksia, jotka on suunnattu lähinnä sairaan- ja ensihoitajaopiskelijoille. Röntgenhoitajaopiskelijoita varten on suunniteltu peliosuus keuhkokuvantamisesta, mutta varsinaiseen peliin sitä ei ole vielä tämän opinnäytetyön tekohetkenä viety.
Seuraava askel olisi luoda suunnitelman pohjalta osuus varsinaiseen peliin ja luoda sinne ympäristö röntgenkuvausta varten. Tämän jälkeen peliin voitaisiin suunnitella lisää erilaisia röntgenkuvausta käsitteleviä osioita.